تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 تیر 1397
ژن درمانی عملکرد دستان را بعد از آسیب نخاعی در رت ها احیا می کند

  ژن درمانی عملکرد دستان را بعد از آسیب نخاعی در رت ها احیا می کند

محققین دانشگاه کینگ کالج لندن نشان داده اند که رت های با آسیب نخاعی می توانند بعد از ژن درمانی شدن مجددا حرکات دستی هدفمندی را انجام دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، افرادی که دچار آسیب نخاعی می شوند اغلب توانایی انجام فعالیت های روزانه شان مانند نوشتن، نگه داشتن اجسام، مسواک زدن و ... که نیازمند حرکات هماهنگ دست است، را از دست می دهند. به همین دلیل بدست آوردن عملکرد دستان برای بهبود کیفیت زندگی بیماران امری حیاتی محسوب می شود. متاسفانه تاکنون درمان بازسازی کننده ای در دسترس نبوده است. بعد از آسیب های نخاعی ترومایی، بافت اسکار متراکمی شکل می گیرد که مانع از ایجاد ارتباطات عصبی بین نورون های نخاعی می شود.

در مطالعه ای جدید پروفسور الیزابت بردبوری و همکارانش در کینگ کالج از یک روش ژن درمانی جدید برای بازسازی بافت آسیب دیده نخاعی استفاده کرده اند که می تواند با استفاده از آنتی بیوتیک های معمولا روشن و خاموش شود. این ژن درمانی موجب می شود که سلول ها آنزیمی به نام کندروئیتیناز را تولید کنند که بافت اسکار را تجزیه می کند و موجب بازسازی شبکه های عصبی می شود. اغلب ضایعات نخاعی انسانی در ناحیه گردن اتفاق می افند و روی چهار اندام حرکتی اثر می گذارد. محققین از این ژن درمانی جدید برای درمان رت هایی استفاده کردند که دقیقا چنین آسیب نخاعی انسانی را شبیه سازی می کردند. مشاهده شد که این ژن درمانی منجر به افزایش فعالیت نخاعی و افزایش حرکات در اندام های حرکتی رت ها شد که نشان دهنده بازسازی ارتباطات بین سلول های عصبی است. استفاده از این ژن درمانی هنوز برای استفاده انسانی آماده نیست و محققین امیدوارند که با بهینه سازی هر چه بیشتر این روش از آن برای درمان انسان استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه