تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 تیر 1397
رژیم غذایی اولیه مادران روی تکوین مغز و حافظه بزرگسالی اثر می گذارد

  رژیم غذایی اولیه مادران روی تکوین مغز و حافظه بزرگسالی اثر می گذارد

طبق پژوهشی که اخیرا در دانشگاه ساوتهمپتون صورت گرفته است، کمبود پروتئین در رژیم غذایی مادر در اوایل بارداری(حول و حوش زمان باردار شدن)، می تواند اثر بادوانی روی تکوین مغز داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه به سرپرستی دکتر ویلیام مورائوک برای اولین بار به وضوح نشان می دهد که فقر غذایی مادران طی روزهای اولیه بارداری موش ها(قبل از لانه گزینی)، می تواند اثرات نامطلوبی روی تکوین اولیه مغز داشته باشد و عواقب بلندمدتی را نیز در بزرگسالی نشان دهد. این مطالعه با استفاده از  کشت سلولی و هم چنین موش ها نشان داده است که رژیم غذایی کم پروتئین در این دوره حیاتی(قبل از لانه گزینی) در اطراف تخمک، تولید سلول های بنیادی عصبی را کاهش می دهد و این امر منجر به اشتباه در زمان بندی و تعداد نورون ها تشکیل شده می شود و در نهایت موجب کاهش حافظه کوتاه مدت در زمان بزرگسالی می شود.

پیش این مشخص شده بود که رژیم غذایی مادر در اوایل بارداری، برای رشد کودک بسیار مهم است و فقر غذایی خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و اسکیزوفرنی را در سال های بعدی زندگی نوزاد افزایش می دهد. مطالعاتی نیز نشان داده اند که کاهش پروتئین در رژیم غذایی در دوران بارداری و شیردهی می تواند به مغز نوزاد آسیب برساند و منجر به اثرات پایداری روی هماهنگی و عملکرد شناختی شود. با این حال، اهمیت تغذیه در ابتدای بارداری برای رشد مغز تاکنون مشخص نشده بود. این مطالعه برای اولین بار نشان داده است که فقر غذایی مادر روی رشد مغز و حافظه تاثیر گذار است و دوره پیش از لانه گزینی در تعیین فنوتیپ بالغ مغز انسان تاثیر گذار است و می توان گفت پایداری محیطی قبل و بعد از لانه گزینی می تواند سلامت مغزی فرد در آینده را تضمین کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه