تاریخ انتشار: شنبه 06 مرداد 1397
بقای طولانی مدت نورون های مشتق از سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده در مدل خوکی آسیب نخاعی

  بقای طولانی مدت نورون های مشتق از سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده در مدل خوکی آسیب نخاعی

مشکلات اصلی در استفاده از سلول های بنیادی عصبی مشتق از اهدا کننده هایی که از نظر ژنتیکی با گیرندگان متفاوت هستند در شرایط مانند آسیب های نخاعی، خطر دائمی رد پیوند، لزوم استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی و یا تکنیک هایی است که بتواند پاسخ ایمنی میزبان را سرکوب کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، اخیرا محققین دانشگاه کالیفرنیا توانسته اند سلول های پیش ساز عصبی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) را با موفقیت به طناب نخاعی خوک های بالغی که از نظر ژنتیکی مشابه بودند پیوند کنند و در این فرایند از هیچ داروی سرکوب کننده ایمنی استفاده نشد. سلول های گرافت شده توانستند برای طولانی مدت زنده بمانند و بدون اینکه توموری ایجاد کنند می توانند به نورون های دارای عملکرد تمایز یابند.

در این مطالعه سلول های پوستی خوک که یک گونه جانوری بسیاری شبیه به انسان از نظر آناتومی سیستم عصبی مرکزی است به سلول های بنیادی پرتوان القایی بازبرنامه ریزی شدند و این سلول ها نیز به نوبه خود به سلول های عصبی تمایز داده شدند. از آن جایی که این سلول ها از خود خوک گیرنده گرفته شده اند، از نظر ایمنی کاملا سازگار بودند و بعد از پیوند همان طور که گفته شد بدون نیاز به هر گونه سرکوب کننده ایمنی رشد کرده و تمایز یافتند. با استفاده از توالی یابی RNA و روش های بیوانفورماتیک خلاقانه محققین نشان دادند که پیش سازهای عصبی مشتق از iPSC خوکی، حتی بعد از پیوند به طور ایمن و بی خطر مشخصه های ژنتیکی بافت سیستم عصبی مرکزی را بدست می آورند. این رویکرد به دلیل این که نیاز به مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی ندارد، می تواند شانس بهبودی عملکردی بیماران مبتلا به آسیب های نخاعی را بعد از پیوند پیش سازهای نورونی مشتق از iPSC به طور قابل توجهی افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه