تاریخ انتشار: دوشنبه 15 مرداد 1397
یافته هایی که راه را برای رویکردهای جدید در طب بازساختی و تومور درمانی هموار می کند

  یافته هایی که راه را برای رویکردهای جدید در طب بازساختی و تومور درمانی هموار می کند

محققین سال هاست که می دانند اندازه اندام ها بوسیله فاکتورهای بی شماری مانند اندازه هر سلول، تکثیر، تمایز سلولی، مرگ و تعداد کلی سلول ها شکل می گیرد. با این حال، مکانیسم مولکولی که اندازه اندام را به طور مستقیم تعیین می کنند، مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، محققین انستیتو تکنیون مکانیسم مولکولی پیش از این ناشناخته ای را شناسایی کرده اند که اندازه غدد چربی یا سباسه را در پوست تنظیم می کند. پوست، بزرگ ترین اندام انسان است که در بالغین تقریبا 9 کیلوگرم وزن دارد و مساحتی نزدیک 2 متر مربع را می پوشاند. این پوست شام اپی درم و درم است و غدد چربی در اپی درم قرار دارند و سبوم یا چربی را ترشح می کنند که پوست و مو را محافظت می کنند. از آن جایی که ناهنجاری های غدد چربی می تواند منجر به آکنه یا سرطان شود، نیاز ضروری به درک مکانیسم های مسئول تکوین طبیعی و اندازه آن ها است.

در این مطالعه جدید محققین تکنیون روی پروتئین کاسپاز-3 فوکوس کردند که نقشی کلیدی در فرایند آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلولی بازی می کند که خود نقش ضروری در مهار سرطان و تضمین بقای موجود دارد. این محققین دریافتند که برخلاف باور موجود، کاسپاز-3 آپوپتوز را القا نمی کند بلکه موجب تکثیر سلولی می شود و به موجب آن روی اندازه غدد چربی اثر می گذارد. بنابراین آن ها سعی کردند مکانیسم های مولکولی که به موجب آن ها کاسپاز-3 تکثیر سلولی و اندازه اندام را تنظیم می کند، شناسایی کنند. یکی از پروتئین های کلیدی تنظیم کننده این فرایند فاکتور رونویسی YAP است که زمانی که به هسته سلول دست می یابد، منجر به تکثیر سلول می شود و به همین دلیل تحت کنترل شدید قرار دارد تا موجب تقسیم کنترل نشده سلول و در نتیجه سرطان نشود. برای مهار ورود YAP به درون هسته، این پروتئین به وسیله پروتئین a-catenin به غشای سلولی لنگر شده است. این مطالعه نشان داده است که کاسپاز-3، a-catenin را می برد و به موجب آن YAP‌از غشا آزاد می شود و شرایط برای جابجایی YAP به هسته سلول و پیشبرد تقسیم سلولی مهیا می شود. این کشف می تواند اطلاعاتی بیشتری را در مورد درمان های معمول سرطانی مانند پرتو درمانی و شیمی درمانی که فعالیت کاسپاز-3 را تسریع می کنند و منجر به آپوپتوز سلول های سرطانی می شوند، ارائه کند. هم چنین یافته های این مطالعه می تواند به متوقف کردن سرطان و پیشبرد بهبودی زخم بوسیله دستکاری کاسپاز-3 کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه