تاریخ انتشار: جمعه 26 مرداد 1397
ایجاد رده ای از سلول های بنیادی عصبی طناب نخاعی و افزایش امیدواری ها به درمان آسیب های نخاعی

  ایجاد رده ای از سلول های بنیادی عصبی طناب نخاعی و افزایش امیدواری ها به درمان آسیب های نخاعی

محققین دانشگاه کالیفرنیا در گزارشی مدعی شده اند که توانسته اند سلول های بنیادی عصبی طناب نخاعی(NSCs) را از سلول های بنیادی پرتوان انسانی(hPSCs) با موفقیت تولید کنند و این سلول های می توانند به جمعیت سلولی متنوع تمایز یابند که قادر به پراکنده شدن در سراسر طناب نخاعی هستند و می توانند برای مدت زمان طولانی زنده بمانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در سال های اخیر، مطالعات زیادی به دنبال کشف پتانسیل استفاده از سلول های بنیادی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان برای ایجاد سلول های جدید طناب نخاعی بوده اند تا بتوانند از پتانسیل آن ها برای ترمیم طناب نخاعی آسیب دیده یا بیمار استفاده کنند، پیشرفت هایی وجود داشته است اما میزان آن آهسته و  محدود بوده است.

در این مطالعه جدید دکتر هیرومی کومامارو و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا بعد از گرافت کردن سلول های بنیادی عصبی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان انسانی به طناب نخاعی آسیب دیده رت ها مشاهده کردند که این گرافت ها غنی از نورون های تهییجی هستند که شمار زیادی آکسون را تا فواصل دور گسترانده اند و ساختارهای هدف را عصب دهی کرده و توانسته بازسازی قشری نخاعی را افزایش دهند. آن ها توانستند منبعی انبوه از سلول های بنیادی عصبی طناب نخاعی انسانی را تثبیت کنند که شامل همه نوع سلول پیش ساز عصبی طناب نخاعی بود. در گرافت ها، این سلول ها هم در نواحی شکمی و هم در نواحی پشتی طناب نخاعی مشاهده شدند. استفاده از این سلول ها در رت های مدل شده برای آسیب طناب نخاعی منجر به بازسازی این اندام بویژه از نظر آکسون های قشری نخاعی شد که در انسان نیز برای انجام عملکردهای حرکتی ارادی مهم هستند. به گفته هیرومی کومامارو هر چند کار زیادی پیش رو است اما این سلول های تولید شده جدید می توانند منبع سلولی جایگزین مناسب در کارآزمایی های بالینی ظرف چند سال آینده باشند. با اطمینان از بی خطر بودن و کارایی این سلول های بنیادی عصبی جدید در درمان طناب نخاعی، بزودی مطالعات انسانی مربوط به استفاده از این سلول ها نیز شروع خواهد شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه