تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 مرداد 1397
اطلسی دقیق از سیستم عصبی

  اطلسی دقیق از سیستم عصبی

محققین انستیتو کارولینسکا نقشه ای سیستماتیک و ریز به ریز از انواع سلول های سیستم عصبی موش ترسیم کرده اند. این نقشه می تواند سرنخ هایی را در مورد منشا بیماری های عصبی ارائه دهد. می توان از روشی مشابه این مطالعه برای ترسیم نقشه مربوط به مغز نیز استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سیستم عصبی از صدها و شاید هزاران نورون مختلف و هم چنین سلول های ایمنی، سلول های گلیالی پشتیبان و سلول های دیواره عروق و غشاهای مختص سیستم عصبی تشکیل شده است. اطلاعات ما در مورد این سلول ها اغلب از تصاویر و مشاهدات میکروسکوپی سرچشمه می گیرند که اطلاعاتی را در مورد شکل سلول ها ارائه می دهند و می توانند پروتئین های خاصی را شناسایی کنند. هم چنین بخشی از این اطلاعات با استفاده از الکتروفیزیولوژی بدست آمده اند که سلول ها را بر مبنای ویژگی های الکتریکی شان شناسایی می کند. اما این روش ها با محدودیت هایی همراه است و تاکنون نیز اطلس سیستمیکی در مورد انواع مختلف سلول هایی که سیستم عصبی پستانداران را می سازند وجود نداشته است.

در سال های اخیر محققین همواره به دنبال طراحی راه هایی بوده اند که به کمک آن ها انواع سلول های مغزی را شناسایی و ویژگی ها و روابط شان را با جزئیات بیشتر ترسیم کنند که یکی از این راه ها، بررسی فعالیت ژنی در سلول های منفرد بوده است. در این راستا دکتر لینارسون و همکارانش در مطالعه ای جدید توانسته اند با بررسی فعالیت ژنی سلول های مختلف سیستم عصبی، بزرگ ترین مطالعه ای که تا به امروز انجام شده است  را روی ساختار و ترکیب سیستم عصبی پستانداران(مدل موشی) انجام دهند. آن ها 256 نوع سلول مختلف را شناسایی کردند و دریافتند که در بین سلول های مختلف مغز، نورون ها با داشتن بیش از 200 نوع مختلف، بیشترین تنوع را دارا هستند. جالب ترین یافته مربوط به آستروسیت ها بود، لینارسون و همکارانش با کمال تعجب مشاهده کردند که برخلاف تصور، آستروسیت ها دارای چندین نوع مختلف هستند و همین امر حاکی از عملکردهای خاص این سلول ها در بخش های مختلف مغز است. با شناسایی این تنوع سلولی گسترده در سیستم عصبی، محققین براین باورند که می توان منشا بسیاری از بیماری های تقریبا ناشناخته را بهتر شناسایی کرد. ترسیم سیستم عصبی موش ها، اولین و مهم ترین گام به سمت ترسیم مغز انسانی با استفاده از بررسی فعالیت ژنی سلول های مختلف این سیستم است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه