تاریخ انتشار: دوشنبه 05 شهریور 1397
پتانسیل یک آنزیم جهش یافته جدید در درمان بیماری کم خونی داسی شکل

  پتانسیل یک آنزیم جهش یافته جدید در درمان بیماری کم خونی داسی شکل

محققین دانشگاه استنفورد یک موتانت جدید از Cas9 را معرفی کرده اند که به صورت تخصصی تر عمل می کند و فعالیت بالای خود را زمانی که برای فرمت ریبونوکلئوپروتئین(RNP) پزشکی استفاده می شود، حفظ می کند. این Cas9 جدید قابلیت استفاده پزشکی برای سلول های بنیادی خون ساز انسانی و تصحیح ژن بتا هموگلوبین مسئول کم خونی داسی شکل را دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، تاکنون گروه های تحقیقاتی زیادی سعی داشته اند اختصاصی بودن Cas9 را افزایش دهند اما این امر در مورد فرمت ریبونوکلئوپروتئین(RNP) پزشکی، همواره با کاهش کارایی و فعالیت این آنزیم همراه بوده است.

در مطالعه ای جدید در دانشگاه استنفورد، محققین تقریبا 250 هزار موتانت Cas9 را مورد غربالگری قرار دادند تا یک بتوانند یک Cas9 بسیار اختصاصی و با فعالیت بالا را شناسایی کنند. بعد از چندین دور انتخاب، یک موتانت موسوم به نوکلئاز Alt-RHiFi Cas9 شناسایی شد که بسیار هدف مند عمل می کند و جایگاه های غیر هدف را به ندرت هدف قرار می دهد. در ادامه محققین این Cas9 را در مورد سلول های بنیادی خون ساز انسانی مربوط به کم خونی داسی شکل تست کردند. نتایج نشان داد که تصحیح به واسطه HiFi Cas9 موتاسیون p.E6V کم خونی داسی شکل در سلول های بنیادی خون ساز مشتق از بیماران مبتلا به این بیماری امکان پذیر است.

به عقیده محققین استفاده از این آنزیم Cas9 موتانت جدید، می تواند به صورت بی خطر، موثر و دقیق جایگاه های هدف را در سلول های بنیادی خون ساز هدف قرار دهد و با کمترین دغدغه خاطر در پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه