تاریخ انتشار: شنبه 10 شهریور 1397
رژیم غذایی پدر روی سلامتی طولانی مدت فرزندان اثر می گذارد

  رژیم غذایی پدر روی سلامتی طولانی مدت فرزندان اثر می گذارد

پژوهشی جدید نشان داده است که فقدان پروتئین در رژیم غذایی پداران روی کیفیت اسپرم تاثیر می گذارد و می تواند اثر مستقیمی روی سلامت طولانی مدت فرزندان داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای تحت عنوان"Paternal diet programs offspring health through sperm- and seminal plasma-specific pathways in mice" در دانشگاه ناتینگهام روی موش هایی که با رژیم غذایی کم کیفیت تغذیه شده بودند انجام گرفت که نشان داد که نوزادان این موش ها دچار اضافه وزن می شوند و علایم دیابت نوع دو را نشان می دهند و در آن ها بیان ژن هایی که متابولیسم چربی را تنظیم می کنند، کاهش می یابد.

در این مطالعه محققین هلندی نشان داده اند که هم اسپرم و هم مایع حاوی اسپرم(پلاسمای سمن) گرفته شده از موش های نری که با رژیم غذایی کم پروتئین تغذیه شده اند می تواند روی سلامت متابولیکی طولانی مدت فرزندان آن ها اثر بگذارد. این مطالعه موشی نشان داده است که موش های نری که با رژیم غذایی کم پروتئین تغذیه می شوند، اسپرم هایی تولید می کنند که تگ های شیمیایی کمتری روی DNAشان وجود دارد. این تگ های شیمیایی در تنظیم بیان ژن ها نقش دارند. هم چنین مشخص شد که پلاسمای سمن نیز در سرکوب پاسخ های التهابی و ایمنولوژیک رحم مادر نقش دارد و در نتیجه فاکتوری حیاتی برای حفظ سلامت بارداری است. این محققین بر این باورند که سلامت فرزندان(در ارتباط با پدر) تحت تاثیر کیفیت اطلاعات ژنتیکی پدری که از طریق اسپرم منتقل می شود و هم چنین تحت تاثیر محیط رحمی مادری متاثر از پلاسمای سمن است که اجازه تکوین مناسب جنین را می دهد.

به طور کلی این مطالعه نشان می دهد که ترکیب پلاسمای سمن می تواند بوسیله رژیم غذایی پدر تحت تاثیر قرار گیرد و بدین ترتیب روی سلامت فرزندان تاثیر بگذارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه