تاریخ انتشار: یکشنبه 11 شهریور 1397
پیشبرد بهبودی با جوان نگه داشتن سلول های بنیادی اسکلتی

  پیشبرد بهبودی با جوان نگه داشتن سلول های بنیادی اسکلتی

محققین به دنبال یافتن راه های جدید برای مبارزه با مشکلاتی از آرتریت و استئوپورز گرفته تا استخوان های شکسته هستند و در این راه یک بازیگر مولکولی کلیدی را شناسایی کرده اند که سلول های بنیادی را جوان نگه می دارد. این قابلیت می تواند در آینده ای نزدیک برای درمان بیمارانی که دچار مشکلات عضلانی هستند استفاده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کنترل کردن و به تاخیر انداختن تکوین سلول های بنیادی مزانشیمی، هدفی است که مدت هاست محققین به دنبال آن هستند. این قابلیت برای پزشکانی که به دنبال یافتن راهی برای افزایش تعداد سلول های بنیادی به منظور استفاده در بالین هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

یکی از مشکلاتی که در مورد سلول های بنیادی وجود دارد این است که آن ها تمایل شدیدی برای تمایز یافتن دارند و هر چه قدر شرایطی وجود داشته باشد که بتوانیم مانع از تمایز سریع این سلول های بنیادی بشویم، در تولید سلول بنیادی بیشتر و در نتیجه سلول درمانی موفقیت آمیزتر موفق خواهیم بود.

در مطالعه ای جدید دکتر یوفنگ دانگ و همکارانش در آزمایشگاه همیلتون در مطالعات موشی دریافته اند که مولکول Notch به عنوان یک مولکول دخیل در تبدیل سلول های بنیادی به سلول های خونی و سلول های عصبی، نقش کلیدی در تکوین سلول های بنیادی مزانشیمی دارد. در این مطالعه آن ها نشان داده اند که Notch مانع از بلوغ سلول های بنیادی می شود. فعال کردن مسیر Notch موجب شد که سلول های بنیادی از نظر بلوغ پیشرفت بیشتری نداشته باشند و در حالت بنیادینه بمانند. در ادامه مشخص شد که مولکول RBPJ-kappa مولکولی است که Notch از طریق آن اثرات خود را روی سلول های بنیادی بر جای می گذارد. این اطلاعات برای محققینی که سعی دارند نقش Notch در تکوین استخوان و غضروف را درک کنند می تواند اهمیت فوق العاده ای داشته باشند.

در مجموع، به عقیده محققین فعال کردن و دستکاری مناسب مسیر Notch می تواند ابزاری برای حفظ و تکثیر سلول های بنیادی مزانشیمی به منظور استفاده در درمان بیماری ها باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه