تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 شهریور 1397
پمپ های سلولی لوله گوارش را از سموم محافظت می کند

  پمپ های سلولی لوله گوارش را از سموم محافظت می کند

تنظیم کننده های اصلی سلول های بنیادی روده موسوم به میوفیبروبلاست های روده ای دارای پمپ هایی هستند که آن ها و در نتیجه روده را از اثرات سمی طیف وسیعی از ترکیبات از جمله داروی ضد سرطانی تاموکسیفن در امان می دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه Duke، جمعیت منحصربفردی از سلول ها را شناسایی کرده اند تنظیم کننده اصلی سلول های بنیادی روده ای هستند. این سلول های پشتیبان مهم، به طور منحصربفردی از داروها و سموم موجود در رژیم غذایی محافظت می شوند. درک مناسب نسبت به این سلول ها به فرد اجازه می دهد که داروهای قوی را مصرف کنند یا این که با خیال راحت از غذاهای مضری مانند فست فودها استفاده کند بدون این که آسیبی به جمعیت سلول های بنیادی روده اش وارد شود. این سلول های تنظیم کننده اصلی به طور  قابل توجهی نیست به داروها مقاوم هستند.

پوشش روده از سلول های اپی تلیالی سخته شده است که تنها سه تا پنج روز زنده می مانند و دائما در حال جایگزین شدن هستند و می توانند به دنبال آسیب، بازسازی کنند. این جایگزین شدن دائمی به دلیل وجود سلول های بنیادی موجود در غارها یا کریپت های روده ای موجود در پوشش روده است. سلول های پیرامون این غارها یک محیط پشتیبان را ارائه می کند که عملکرد سلول های بنیادی را کنترل می کند. برخی از این سلول های پشتیبان از جمله میوفیبروبلاست ها، مولکول های پیام رسانی موسوم به Wnt را تولید می کنند. این پروتئین ها با گیرنده های موجود روی سلول های بنیادی برهمکنش می کنند و بیان ژن های دخیل در تکثیر و تمایز این سلول های بنیادی را کنترل می کنند.

پیام رسانی Wnt نقش مهمی را در پیشبرد رشد تومور بازی می کند و به همین دلیل در کانون توجهات کمپانی های دارویی برای تولید داروهای مهار کننده قرار دارد. اما نگرانی که وجود دارد این است که استفاده از این مهار کننده های Wnt موجب آسیب رسیدن به ریز محیط سلول های بنیادی در روده شود. جالب تر این که، ترکیباتی که ترشح پروتئین Wnt را مهار می کنند و مهار کننده های PORCN نام دارند سمیت محدودی برای روده دارند. سایر ترکیباتی که پیام رسانی Wnt را مهار می کنند به طور مستقیم روی سلول های بنیادی اثر می گذارند و سمی نیز هستند.

مطالعات روی موش ها و سلول های کشت نشان داد که میوفیبروبلاست ها به اثرات سمی طیف وسیعی از زنوبیوتیک ها مقاوم هستند. این شامل داروهای طراحی شده برای مهار Wnt‌نیز می شود. بررسی بیشتر نشان داد که این مقاومت بیشتر از وجود پمپ های دارویی نشات می گیرد که به طور فعال ترکیبات سمی را از درون سلول ها بر می دارند. این پمپ ها میوفیبروبلاست ها را از اثرات سمی مهارکننده های Wnt در امان نگه می دارد و به آن ها اجازه می دهد که از مسیر پیام رسانی Wnt برای بازسازی روده ها استفاده کنند.

مقاومت به داروها بوسیله میوفیبروبلاست های تولید کننده Wnt می تواند نیچ سلول های بنیادی روده یا را از مواجه با محیط نامساعد دور کند. محققین براین باورند پمپ های موجود در میوفیبروبلاست ها می توانند اثرات سمی مربوط به برخی از داروها را خنثی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه