تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 شهریور 1397
برای زنانی که متحمل IVF‌می شوند، انتقال جنین تازه بهتر است یا جنین فریز شده؟

  برای زنانی که متحمل IVF‌می شوند، انتقال جنین تازه بهتر است یا جنین فریز شده؟

اولین نوزاد حاصل از لقاح آزمایشگاهی(IVF)، تابستان امسال 40 ساله شد، اما بعد از گذشت چهار دهه، IVF هنوز هم یک زمینه جدید محسوب می شود و محققین همواره بدنبال یافتن بهترین راه برای رسیدن به بهترین نتیجه برای زوج هایی بوده اند که مشکل ناباروری دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، متخصصین و کارشناسان IVF بر سر این امر که انتقال جنین های تازه به رحم بهتر است یا جنین های فریز شده، اتفاق نظر ندارند. مطالعه ای اخیرا انجام گرفته است که 83 هزار مورد IVF را مورد آنالیز قرار داده است اما باز هم به جواب قانع کننده ای نرسیده است. انتخاب این گزینه برای بیمار متنوع است و معمولا به تعداد تخمک هایی که بیمار تولید می کند بستگی دارد.

برای انتقال جنین های تازه، بیماران باید چندین هفته مورد هورمون درمانی قرار گیرند تا تولید تخمک و تخمک گذاری در آن ها تحریک شود. پزشکان این تخمک ها را گرفته، لقاح داده و یک یا چند جنین را به مادر منتقل می کنند. اما بسیاری از کلینیک ها در سراسر دنیا توصیه می کنند که باید این جنین ها را فریز کرد و چند هفته منتظر ماند تا بیمار وارد سیکل ماهانه جدیدی شود. طی پنج سال گذشته بسیاری از کلینیک ها از روش فریز کردن جنین دفاع کرده اند و بر این باور هستند که طی فرایند انتقال جنین های تازه، تحریک تخمک گذاری، پوشش رحم را دستخوش تحریک می کند و موجب می شود که آمادگی پذیرفتن جنین را نداشته باشد. هم چنین مطالعات صورت گرفته نشان داده است که انتقال جنین های فریز شده کمتر موجب تولدهای زودرس می شود و معمولا نوزادان حاصل از جنین های فریز شده با کمبود وزن نیز مواجه نیستند. این نکات از انتقال جنین های فریز شده حمایت می کند.

اما این مطالعه نشان داده است در مواردی که زنان 14 تخمک یا کمتر تولید کرده اند، انتقال جنین های تازه منجر به بارداری بهتر و نرخ تولد بیشتر در مقایسه با انتقال جنین های فریز شده می شود. یکی از نکات دیگر این است که در مورد جنین های فریز شده، به دلیل نیاز به انتظار یکی دو ماهه ممکن است فرایند فریز کردن منجر به از دست رفتن جنین ها شود که این امر می تواند مشکلات احساسی و روانی نیز برای بیمار ایجاد کند. با توجه به آن چه گفته شد برای رسیدن به قطعیت برای این که کدام روش(جنین فریز شده یا جنین تازه) بهتر است، نیاز به گذشت زمان و انجام پژوهش های بیشتر است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه