تاریخ انتشار: شنبه 24 شهریور 1397
حمله قلبی: تولید جایگزین های عضلانی به لطف سلول های بنیادی

  حمله قلبی: تولید جایگزین های عضلانی به لطف سلول های بنیادی

انفارکته میوکاردی که عموم آن را تحت عنوان حملات قلبی می شناسند، هنوز هم دلیل اصلی مرگ و میر در دنیا محسوب می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طی حملات قلبی برخی از عضلات قلبی می میرند که این امر با تشکیل بافت اسکار همراه است. تلاش های زیادی طی سال های گذشته به منظور جایگزینی بافت آسیب دیده صورت گرفته است و در این میان استفاده از سلول های عضلانی قلبی مشتق از سلول های بنیادی موفقیت آمیز بوده است و امیدواری زیادی را ایجاد کرده است.

مطالعه ای جدید در دانشگاه وورزبورگ از رویکردی جدید برای درمان انفارکته میوکاردی استفاده کرده است. در این مطالعه پروفسور سلیمان اورگن و همکارانش روی نوع خاصی از سلول های بنیادی فوکوس کرده اند که آن ها را در دیواره های عروقی کشف کرده اند. این سلول های بنیادی که برای اولین بار کشف شده اند، تحت شرایط کشت قابلیت تمایز به سلول های عضلانی قلبی ضربان دار را دارند. این سلول های بنیادی در دیواره عروق خونی درون قلبی موسوم به عروق کرونری نیز وجود دارند و در پاسخ به حملات قلبی فعال می شوند.

مشکلی که وجود دارد این است که در زمان انفارکته میوکاردی این سلول های بنیادی شانسی برای تبدیل شدن به سلول های عضلانی قلبی دلخواه ندارند، بلکه آن ها با بافت اسکار تلفیق شده و توانایی شان برای تبدیل شدن به سلول های عضلانی قلب را از دست می دهند. اما مطالعه صورت گرفته بوسیله سلیمان اورگن و همکارانش یک نتیجه امیدوار کننده داشته است: آن ها رویکرد جدیدی را ارائه کرده اند که دستکاردی درمانی رفتار سلول های بنیادی در دیواره عروق کرونری را میسر می سازد و موجب می شود که آن ها تحریک شده و بافت عضلانی تخریب شده را بازسازی کنند. به عقیده آن ها اگر کنترل زمان بندی شده و درمان کننده موثری روی سلول های بنیادی موجود در دیواره عروق کرونری باشد، می توان به درمان بیماری های قلبی عروقی از جمله انفارکته میوکاردی امیدوارتر بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه