تاریخ انتشار: شنبه 24 شهریور 1397
تحقیقات روی استئوآرتریت به درک تکوین غضروف کمک می کند

  تحقیقات روی استئوآرتریت به درک تکوین غضروف کمک می کند

سالانه بیش از سه میلیون نفر در آمریکا به آرتریت مبتلا می شوند که شایع ترین نوع آن استئوآرتریت است. در این بیماران از بین رفتن غضروف سر استخوان ها موجب سایش استخوان ها به یکدیگر می شود که با تورم، سختی و درد همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید در دانشکده پزشکی Keck، محققین دیدگاه های جدیدی را در مورد نحوه فعالیت ژن ها در تکوین غضروف بدست آورده اند. در این مطالعه، محققین برای اولین جمعیت منحصربفرد سلولی را شناسایی کرده اند که در شکل دهی ناحیه سطحی غضروف مفصلی انسان نقش دارند. این ناحیه، نقش حیاتی در بالشتک های مفصلی دارد و اغلب در آرتریت به صورت کامل یا جزئی تخریب می شود.

در این مطالعه و طی مجموعه ای آزمایش ها، محققین به مقایسه سلول های غضروفی طبیعی با رده های سلولی پیش ساز بافت های مختلف از جمله استخوان، عضله، تاندون و لیگامنت مقایسه کرده و ژن های فعال طی رون غضروف سازی را شناسایی کردند. هم چنین مقایسه این سلول های غضروفی طبیعی با سلول های غضروفی مشتق از سلول های بنیادی نیز نشان داد که سلول های غضروفی حاکی از این بود که سلول ها غضروفی مشتق شده از سلول های بنیادی در ظروف آزمایشگاهی بیشتر مشخصه های غضروف های نابالغ و جنینی را نشان می دهند اما بعد از ایمپلنت شدن به موش های مدل شده به آرتریت، این غضروف های نابالغ نیز مشخصه های غضروف های بالغ را به خود گرفتند و توانستند ناحیه سطح استخوان حیاتی مفصل ها را بازسازی کنند.

به عقیده این محققین رسیدن به درک بیشتر از مکانیسم های مولکولی و تکوین بافت غضروفی می تواند به ارائه درمان مناسب برای بیماری های مرتبط با غضروف از جمله آرتریت در انسان کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه