تاریخ انتشار: یکشنبه 25 شهریور 1397
ریز محیط سلولی کلیدی برای سلول درمانی های آینده

  ریز محیط سلولی کلیدی برای سلول درمانی های آینده

سلول های بنیادی بالغ و هم چنین سلول های پیش ساز، همیشه مورد توجه پزشکان و محققین بوده اند تا از پتانسیل آن ها برای تولید سلول های تخصص یافته و درمان بیماری ها استفاده شود. اما سوالی که همیشه وجود دارد این است که چه چیزی سرنوشت نهایی سلول های بنیادی یا پیش ساز را تعیین می کند؟. دکتر مارک لابرگ و همکارانش سعی داشته اند به این سوال پاسخ دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، دکتر لابرگ و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا، با استفاده از یک میکرواری ریز محیط منحصربفرد(MEArrays) که ساخت خودشان بوده است نشان داده اند که سرنوشت نهایی سلول های بنیادی یا پیش ساز در سینه خانم ها(تبدیل شدن به بافت سالم یا سرطانی) ممکن است تحت تاثیر سیگنال هایی قرار داشته بود که از ریز محیط های مختلف می آیند.

با استفاده از این میکرواری، لابرگ و همکارانش نشان داده اند که سلول های بنیادی و پیش ساز سینه انسانی، در پاسخ به ریز محیط ترکیبی منحصربفردشان پلاستیسیتی(انعطاف پذیری) بسیار بالایی را نشان می دهند. نتایج آن ها نشان داده است که تغییر منطقی ریز محیط می تواند روی فنوتیپ تمایزی خاص هر سلول بنیادی پیش ساز تاثیر بگذارد و حتی طی بافت زایی رفتار از نظر فنوتیپی طبیعی را روی سلول های بدخیم اعمال کند. همه این نکات نشان می دهد که دستکاری منطقی سلول های بنیادی و پیش ساز می تواند منجر به ایجاد مسیرهای امیدوار کننده برای درمان های سودمند شود.

در این مطالعه، لابرگ و همکارانش با استفاده از MEArray طراحی شده بوسیله خودشان از ترکیبات پروتئینی استفاده کردند که ریز محیط های متعدد و متنوعی از بافت سینه را روی یک چیپ ساده که تقریبا دو سانتی متر مربع مساحت دارد ایجاد می کند. به عقیده وی این رویکرد تصویر واقعی تری از نحوه رفتار و عملکرد سلول های بنیادی و پیش ساز در شرایط درون تنی ارائه می دهد. استفاده از این MEArray نشان داد که تست شمار زیادی از فاکتورهای تاثیر گذار و تعیین کننده در تعیین سرنوشت سلول های بنیادی امکان پذیر است و هر ترکیبی می تواند سرنوشت سلول ها را به سمتی خاص هدایت کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه