تاریخ انتشار: جمعه 30 شهریور 1397
طب بازساختی با توانایی محققین برای پیش بینی فاکتورهای تبدیل کننده سلولی حاصل می شود

  طب بازساختی با توانایی محققین برای پیش بینی فاکتورهای تبدیل کننده سلولی حاصل می شود

یک روش محاسباتی جدیدا طراحی شده، به محققین کمک می کند که نحوه تبدیل شدن یک جمعیت سلولی به جمعیت دیگر را به طور صحیح پیش بینی کنند. این روش پتانسیل زیادی در طب بازساختی دارد و می تواند به جایگزینی جمعیت های سلولی آسیب دیده یا از دست رفته طی بیماری کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه لوکزامبورگ با همکاری محققین انستیتو کارولینسکا یک روش محاسباتی را طراحی کرده اند و بر مبنای پیش بینی ها انجام گرفته به کمک این روش نشان دادند که سلول های بنیادی مشتق از مغز می توانند بازبرنامه ریزی شده و در نهایت به زیر نوع مطلوبی از نورون های مغزی تبدیل شوند.

سلول های پوستی و نورون ها مشابه نیستند و این امر تنها از نظر ظاهر نیستند. اما حتی سلول های مربوط به یک نوع مشابه نیز دارای تفاوت های قابل توجهی از نظر فعالیت ژنتیکی هستند که گاها اثر قوی را روی عملکرد سلولی آن ها اثر می گذارد و موجب می شود که زیر جمعیت یا زیر نوع های سلولی مختلفی وجود داشته باشد.برای مثال، نورون های دوپامینرژیک، سلول های عصبی در مغز هستند که نوروترانسمیتر دوپامین را تولید می کنند. در مورد بیماری پارکینسون، این سلول های عصبی در جسم سیاه مغز میانی می میرند(نه همه آن ها). تنها زیر نوع خاصی از این سلول ها می میرند. هویت این زیر نوع خاص سلولی بوسیله ژن های تنظیمی در حال برهمکنش خاصی شکل گرفته و حفظ می شود. با این حال آن چه مشخص است این است که تشخیص تفاوت های بین زیر نوع های مختلف سلولی با استفاده از روش های آنالیزی موجود مشکل است.

در همین راستا، دکتر دلسول و همکارانش در دانشگاه لوکزامبورگ پلت فرم محاسباتی یا کامپیوتری موسوم به TransSyn را طراحی کردند. پیش بینی های این روش بر مبنای برنامه های بیان ژن هر سلول در جمعیت سلولی است. بدنبال یک دستورالعمل محاسباتی چند مرحله ای، TransSyn به دنبال مجموعه تفاوت های بین زیر نوع های سلولی است. محققین می دانند که همیشه مجموعه ای از چندین ژن تنظیمی برهمکنش کننده به صورت سینرژیک با هم، با یکدیگر عمل می کنند و به نوع خاصی از سلول ها هویت می بخشند. زمانی که هسته ترانسکریپتومی سینرژیک مربوط به هر زیر نوع سلول شناسایی شد، داده های کافی برای ورود به آزمایشگاه و تبدیل زیر نوع سلولی خاص به نوع دیگر وجود خواهد داشت. به این منظور، محققین کشت های سلولی را با فاکتورهای خاص تیمار کردند تا پروفایل بیان ژنی آن ها را تغییر دهند. این فاکتورها برخی ژن های خاص را فعال کرده و برخی دیگر را غیر فعال می سازند.

محققین انستیتو کارولینسکا طبق پیش بینی های صورت گرفته بوسیله محققین دانشگاه لوکزامبورگ، سلول های بنیادی نورواپی تلیالی انسانی(hNES cells) مغز عقبی را به پیش سازهای نورونی دوپامینرژیک مغز میانی تبدیل کردند که به نورون های دوپامینرژیک تبدیل شدند. این امر به آن ها کمک خواهد کرد که استراتژی را برای سلول درمانی بیماری پارکینسون ایجاد کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه