تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 مهر 1397
راهی جدید برای رشد عروق خونی جدید

  راهی جدید برای رشد عروق خونی جدید

تشکیل عروق خونی جدید که آن را آنژیوژنز نیز می نامند یکی از چالش های بالینی مهم در بهبودی زخم و استفاده از ایمپلنت های بافتی است. برای حل این مشکل، محققین دانشگاه تگزاس یک پلت فرم مبتنی بر خاک رس را برای انتقال پروتئین های درمانی به بدن ایجاد کرده اند که به تشکیل عروق خونی کمک می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین دانشگاه A&M تگزاس تکنولوژی را ایجاد کرده اند که از نوع جدیدی خاک رس دو بعدی موسوم به نانوسیلیکات بهره می برد و  و چندین پروتئین تخصص یافته موسوم به فاکتور رشد را به بدن منتقل می کند و تشکیل عروق خونی جدید را تحریک می کند. برای این که زمان کافی برای تشکیل عروق خونی وجود داشته باشد، این خاک رس به نوعی طراحی شده است که بتواند با توجه به نسبت سطح به حجم بالا و داشتن بار سطحی، این فاکتورهای رشد را به صورت طولانی مدت آزاد کند.

نانوذره های خاک رس شبیه آهن رباهای بسیاری کوچکی عمل می کنند که فاکتورهای رشد را درون هیدروژل های پلیمری نگه می دارند و بسیار آهسته آزاد می کنند. آزادسازی طولانی مدت و با دوام دوزهای فیزیولوژیک فاکتورهای رشد برای پرهیز از مشکلات مربوط به دوز بالا مانند تشکیل بافت های نابجا جلوگیری می کند. این نانوذره های رس، فاکتورهای رشد را به صورت سازمان یافته نگه می دارند و مانع از رشد غیر طبیعی سلول ها می شوند و فعالیت سلول های پیرامونی را نیز تعدیل می کنند. در مجموع به نظر می رسد که نانوذره های رس، پلت فرم مناسبی برای انتقال فاکتورهای رشد باشند و می تواند سهم ویژه ای در طراحی نسل جدید داربست ها و ایمپلنت های زیست فعال بازی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه