تاریخ انتشار: شنبه 07 مهر 1397
استرس نمی تواند نتایج حاصل از درمان ناباروری را تحت تاثیر قرار دهد

  استرس نمی تواند نتایج حاصل از درمان ناباروری را تحت تاثیر قرار دهد

درمان ناباروری می تواند عواقب روحی زیادی داشته باشد. اما مطالعه ی جدیدی در این زمینه بیان می دارد استرسی که زنان در حین درمان ناباروری تحمل می کنند شانس آن ها را برای موفقیت محدود نمی کند.
امتیاز: Article Rating

 آنالیز 20 مطالعه نشان می دهد میلیون ها زن در سراسر دنیا تحت استرس ناشی از درمان ناباروری می باشند. ناباروری و درمان آن تجربه ی پراسترسی است که می تواند تبدیل به یک آسیب روحی شود. مطالعات گذشته نشان می دهد: ناتوانی در بارداری یک زن باعث می شود او در برابر همسالان خود احساس شکست نماید و در نتیجه به مرور زمان تنها، افسرده و عصبی شود و موفق نبودن درمان ناباروری باعث استرس مضاعفی برای زنان نابارور می شود. اما در مطالعه ای  بیان شد فشار روحی ناشی از درمان ناباروری با نتیجه نگرفتن از درمان ارتباطی ندارد. عواملی مانند سن، تاریخچه ی درمان و مدت زمانی که فرد نابارور بوده از علل اصلی عدم نتیجه گیری از درمان ناباروری است. محققان به این موضوع اشاره دارند که بطور متوسط 70 میلیون زن در سراسر دنیا نابارور می باشند به این معنی که درمان ناباروری پس از یک سال بر روی آن ها پاسخ نمی دهد. این آمار در آمریکا به تنهایی 5/1 میلیون نفر می باشد. تقریبا نیمی از این زنان به دنبال درمان بوسیله ی روش هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) و یا تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم (ICSI) می باشند. اکثرا این افراد با استفاده از این روش ها باردار می شوند. این تعداد شامل یک سوم زنان اروپایی نابارور و نیمی از زنان آمریکایی نابارور می باشند که کمتر از 35 سال سن دارند. این رقم با بالا رفتن سن کاهش می یابد بطوری که در زنان آمریکایی بالای 42 سال 7 درصد می باشد. درمان های ناباروری علاوه بر دشوار بودن افراد را متحمل هزینه های گزاف می نمایند. در نتیجه تجربه ی این موارد برای بیمار استرس زا است. اخیرا مطالعه ای صورت گرفت تا اثر استرس را بر نتیجه بخش بودن درمان بررسی نماید. در نهایت نتیجه ی حاصل حاکی از عدم ارتباط استرس با نتیجه گرفتن از درمان نا باروری بود. البته حتی اگر این استرس تاثیری بر روی نتیجه نداشته باشد اما درکنار درمان ناباروی نیاز به درمان استرس ناشی از ناباروری و کاهش بار روانی آن می باشد. زیرا بسیاری از زوج ها درمان را بدلیل فشار عصبی بالای ناشی از درمان رها می کنند. بنابر این نتایج حاصل از این مطالعه باید با احتیاط تحلیل شود زیرا با اینکه استرس تاثیری بر روند درمان ندارد اما با این وجود خانواده هایی که دچار ناباروری هستند بدلیل استرس زیاد تمایلی به ادامه ی درمان ندارند و این خود عامل کاهش دهنده نتایج حاصل از درمان ناباروری است. اما با این حال زنان تحت شرایط استرس زا مانند حوادث ناگوار خواه طبیعی یا غیر طبیعی می توانند باردار شوند. البته استرس حتما تاثیری در حواشی بارداری خواهد داشت اما در اصل بارداری تاثیرگذار نخواهد بود.

به طور کلی استرس زیاد باعث سخت شدن تحمل هر موضوعی می شود بنابر این زمانی که یک بیماری تحت درمان ناباروری قرار می گیرد از او خواسته می شود که روال عادی زندگی خود را تغییر ندهد زیرا این کار باعث ایجاد استرس در فرد شده و انجام مراحل درمانی را با سختی مواجه می نماید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه