تاریخ انتشار: یکشنبه 08 مهر 1397
پیوند سلول های بنیادی به منظور درمان بیماری کرون

  پیوند سلول های بنیادی به منظور درمان بیماری کرون

یک کارآزمایی بالینی آغاز شده است که از پیوند سلول های بنیادی برای رشد یک سیستم ایمنی جدید استفاده می کنند تا بیماران مبتلا به کرون را درمان نمایند. بیماری کرون یک بیماری روده ای است که حدود 115 هزار نفر را در انگلستان درگیر می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه توسط دانشگاه کوئین مری لندن بر روی بیمارانی صورت می گیرد که در شهرهای مختلف انگلستان ساکن می باشند. بیماری کرون یک بیماری طولانی می باشد که باعث التهاب بافت پوششی روده می شود. این التهاب باعث ایجاد اسهال، درد شکمی، خستگی مفرط و سایر علائمی می شود که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. درمانی که در حال حاضر استفاده می شود مصرف دارو برای کاهش اثرات التهابی است اما گاهی قسمت های آسیب دیده را از طریق عمل جراحی جدا می کنند با این جراحی مسیر روده از معده به مقعد یکسره شده و در نهایت مدفوع در داخل کیسه ای جمع آوری می شود این جراحی استوما نامیده می شود. علیرغم وجود داروهای جدید، بسیاری از بیماران پاسخی به درمان نمی دهند و یا بتدریج به دارو و تمام مسیرهای درمانی مقاوم می شوند. اگرچه جراحی استوما یک امکان برای بیمار ایجاد می کند که بتوانند فعالیت های عادی و روزمره ی خود را داشته باشند اما بسیاری از بیماران تمایل به استفاده از این روش را ندارند. امید است در این مطالعه با تغییر بنیادی ای که در سیستم ایمنی بیمار از طریق پیوند سلول های بنیادی بوجود خواهد آمد به درمان این بیماری کمک نمود. البته ممکن است باعث درمان کامل بیماری در فرد بیمار نشود ولی می تواند تغییراتی را در بدن بوجود آورد که باعث اثربخشی داروهایی شود که قبلا بی تاثیر بوده اند. یکی از بیمارانی که از طریق پیوند سلول های بنیادی درمان شد می گوید: زندگی قبل از درمان با بیماری کرون بسیار سخت و دردناک بود زیرا دائما دچار خونریزی می شدم. در 20 سال گذشته دائما در بیمارستان بستری بودم و تحت جراحی ها و دارو درمانی های بسیار قرار گرفتم و در نهایت تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفتم. این درمان برای بیماران بسیار امیدبخش و مفید است. با اینکه ممکن است درمان بصورت کامل صورت نگیرد اما در کاهش درد دائمی بسیار تاثیر دارد. در کارآزمایی بالینی، بیماران در معرض شیمی درمانی و هورمون درمانی قرار می گیرند تا سلول های ایمنی ای که قبلا کشت داده شده بودند در یک محل تجمع یابند و سپس سیستم ایمنی آسیب دیده کم کم حذف می شود. زمانی که سلول های بنیادی ایمنی به بدن عرضه می شوند به یک سیستم ایمنی جدید تبدیل می شوند. پروفسور Tom Walley  در این زمینه گفت: در سطح تئوری  سیستم ایمنی جدید نمی تواند برای بیمار عملکرد داشته باشد و باعث ایجاد التهاب می شود تا زمانی که در معرض سلول های آسیب دیده قرار گرفته و فعال شوند. در نتیجه با استفاده از درمان بوسیله ی سلول های بنیادی می توان نقاط بافتی آسیب دیده را درمان و جایگزین نمود. این رویکرد در درمان بیماری کرون بسیار مفید است و باعث درمان طولانی مدت بیمار می شود.

این مطالعه در ادامه ی مطالعه ی دیگری است که ASTIC نام داشت و در سال 2015 انجام شد و در آن نیز درمان از طریق سلول های بنیادی پیشنهاد گردید. با اینکه در این روش دوز دارویی که برای درمان استفاده می شود بالا می باشد اما امید است که با ادامه ی مطالعه شرایطی فراهم شود تا با دوزهای پایین تر بتوان به درمان از طریق سلول های بنیادی پرداخت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه