تاریخ انتشار: یکشنبه 08 مهر 1397
کشف نوعی جدید از سلول های ریوی که دیدگاه های حیاتی را در مورد فیبروز کیستیک ارائه می کند

  کشف نوعی جدید از سلول های ریوی که دیدگاه های حیاتی را در مورد فیبروز کیستیک ارائه می کند

محققان نوع نادری از سلول را در بافت مسیر تنفسی یافتند که قبلا در سایر مطالعات یافت نشده بود. به نظر می رسد این سلول ها نقش مهمی در بیماری فیبروز کیستیکبه عهده دارد.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  استفاده از تکنیکی که این کمک به  مطالعه ی بیان ژن ها در هزاران نوع سلول می کند این امکان را داد که دانشمندان به مطالعه ی مسیرهای تنفسی در موش بپردازند و آن را به انسان گسترش دهند. تحقیقات مولکولی صورت گرفته توسط دانشگاه MIT باعث ارائه ی الگوی بیان ژن مناسبی برای بیماری های مسیرهای هوایی گردید و اطلاعات مناسبی را نیز در مورد سایر بیماری های مرتبط با مسیر تنفسی مانند آسم و برونشیت داد. دکتر Rajagopal در این زمینه گفت: ما در حال حاضر چارچوب مناسبی برای بیماری های تنفسی داریم هر ژنی که با یک بیماری های تنفسی ارتباط دارد به سلول خاصی مربوط می شود. این داده ها باعث تغییر رویکرد ما در درمان بیماری های آسم و فیبروز کیستیک می شود. دکتر Regev افزود با تکنیک توالی یابی سلولی و بدست آوردن نقشه ی سلولی در بافت های مختلف، به یک کشف جدید دست یافتیم و سلول هایی را شناسایی نمودیم که پیش از این به وجود آن پی برده نشده بود و یا شناسایی نشده بود کشف بسیاری از این سلول های باعث بازشدن مسیری برای درمان بسیاری از بیماری های تنفسی خواهد شد. همچنین با استفاده از تکنیکی به نام pulse-seq به بررسی پیش سازهای سلولی در مسیرهای تنفسی موش پرداختند که باعث بدست آوردن اطلاعاتی شد که در انسان نیز قابل تعمیم است. یکی از سلول های نادری که کمتر از یک درصد در بافت مسیرهای تنفسی موش و انسان وجود دارد و بسیار متفاوت از سایر سلول های موجود در پایگاه داده می باشد سلولی با نام یونوسیت ریوی می باشد. علت این نامگذاری شباهت توالی آن به سلول های یونوسیت موجود در پوست قورباغه و ماهی ژله ای می باشد که مسئول تنظیم جابجایی یون ها و آب است. این سلول بیش از هر سلول دیگری ژن CFTR را بیان می نماید و وقتی ژن آن دچار جهش می شود باعث بیماری فیبروز کیستیک می شود. وجود CFTR برای عملکرد راه های تنفسی بسیار حیاتی است و توسط سلول های مژکی به مقدار بسیار کم تولید می شود که این سلول ها درتمام نقاط ورودی مسیرهای تنفسی پراکنده شده اند. اما براساس اطلاعات جدید بدست آمده بیان CFTR در تعداد کمی از سلول ها صورت می گیرد که تا به حال به وجود آن پی برده نشده است. نتایج بدست آمده می تواند در درمان فیبروز کیستیک بسیار موثر باشد مثلا با استفاده از ژن درمانی می توان جهش های بوجود آمده در CFTR را درمان نمود و آن را به سلول دیگر منتقل نمود. نقشه ی بدست آمده از توالی یابی ژن های سلول ها می تواند به ایجاد مسیری درست در این روند کمک کند. این مطالعه نشان داد که بسیاری از بیماری های شناخته شده ی تنفسی به دلیل جهش بوجود آمده اند مانند آسم که اخیرا کشف شده است ژن تولید سنسور رینوویروس در سلول های تنفسی باعث بوجود آمدن آسم می شود. درحال حاضر این سلول ها، سلول های مژک دار می باشند. ژن دیگری که با بروز آسم ارتباط دارد در سلول های tuft مسیرهای تنفسی دیده می شود و به دو گروه تقسیم می شود. یک گروه وجود مواد شیمیایی را احساس می کند و دیگری باعث ایجاد التهاب می شود. این مطالعه نشان داد مجموعه ای از سلول ها می توانند در ایجاد آسم دخالت نمایند. با استفاده از تکنیک pulse-seq محققان دریافتند که چگونه می توان سلول های مهم در رشد مسیرهای تنفسی را دسته بندی نمود. محققان دریافتند سلول های بالغی که درمسیرهای تنفسی وجود دارند همه از یک پیش ساز به نام سلول های بازال بوجود آمده اند. این منطقه  hillocksنام دارد و سلول های آن به سرعت بازسازی می شوند. عملکرد این سلول ها هنوز ناشناخته است.

دکتر Regev در انتها افزود: اطلسی که از مطالعات بدست آمد باعث شناخت صحیح تر ما از مسیرهای تنفسی و بیولوژی ریه شد. و در سایر ارگان ها نیز به مطالعه ی سلول ها در سطح سلولی خواهیم پرداخت تا بتوان به درمان بیماری ها در انسان کمک کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه