تاریخ انتشار: دوشنبه 09 مهر 1397
ویژگی های سلول های بنیادی که سرنوشت سلول ها را تعیین می کند

  ویژگی های سلول های بنیادی که سرنوشت سلول ها را تعیین می کند

محققین دانشگاه کالیفرنیا، ویژگی های ذاتی سلولی را شناسایی کرده اند که سرنوشت سلول های بنیادی عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند و روی نوع سلول مغزی که آن ها شکل می دهند(نورون ها، آستروسیت ها یا اولیگودندروسیت ها)، تاثیر می گذارند. این کشف می تواند راه جدیدی برای پیش بینی یا کنترل سرنوشت سلول های بنیادی و بهبود استفاده از آن ها در درمان باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای بوسیله لیزا فلانگان و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که سلول های بنیادی عصبی که از نظر پتانسیل سرنوشتی متفاوت هستند، الگوهای قندی متفاوتی را روی سطح سلول هایشان بیان می کنند. این قندها در ویژگی های الکتریکی غشای سلول های بنیادی عصبی و نهایتا سرنوشت سلول دخالت دارند.

سلول های بنیادی امیدواری زیادی را برای درمان بیماری ها ایجاد کرده اند اما پیش بینی این امر که این سلول های بنیادی بعد از پیوند به چه سلولی تبدیل می شوند، مشکل است. می توان تعداد یکسانی از سلول های بنیادی را به چند بیمار مختلف پیوند کرد اما نتایج مختلفی مشاهده می شود و ممکن است در یک بیمار این سلول ها به نورون و در بیمار دیگر به آستروسیت تبدیل شوند. فلانگان و همکارانش به ارزیابی مسیرهای متعددی پرداخته اند که قندها را به سلول ها اضافه می کنند و دریافتند که این مسیرها بین سلول هایی که به نورون تبدیل می شوند و سلول هایی که به آستروسیت تبدیل می شوند، متفاوت هستند. آن ها این مسیر را در سلول های بنیادی عصبی تحریک کردند، ویژگی های الکتریکی سلولی تغییر کرد و موجب شد که سلول های بیشتری به آستروسیت و سلول های کمتری به نورون تبدیل شوند که این بدین معنی است که قندهای سطح سلول می توانند سرنوشت سلول را کنترل کنند. این مسیر نحوه شکل دهی نورون ها و آستروسیت ها از سلول های بنیادی عصبی طی تکوین را نیز کنترل می کند. شناسایی این مسیر به محققین کمک خواهد کرد که طی سلول درمانی و پیوند سلول های بنیادی به بیماران، سلول هدف مورد نظر خود را با اطمینان خاطر بیشتری تولید کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه