تاریخ انتشار: دوشنبه 09 مهر 1397
یک سوئیچ اصلی که سرطان سینه تهاجمی را کنترل می کند

  یک سوئیچ اصلی که سرطان سینه تهاجمی را کنترل می کند

تیمی از محققین انستیتو سالک سوئیچی را شناسایی کرده اند که رفتار دینامیک سلول های توموری را کنترل می کند و موجب صعب العلاج شدن برخی از سرطان ها می شود. این سوئیچ، فاکتور رونویسی Sox10 است که رشد و تهاجم نوعی متاستازیک از سرطان های سینه سه گانه منفی را به طور مستقیم کنترل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، اخیرا محققین انستیتو سالک کشف کرده اند که سرطان های سینه تهاجمی ناشی از بازبرنامه ریزی به مرحله ای منعطف و اولیه مانند بافت سینه جنینی هستند. این باز برنامه ریزی سلولی ممکن است کلید توانایی سرطان برای تشکیل هر نوع سلول، مقاومت درمانی و متاستاز آن به سایر نقاط بدن است. این مطالعه نشان داده است که فاکتور رونویسی Sox10 در این فرایند نقش دارد.

در این مطالعه دکتر وال و همکارانش به ارزیابی بخش هایی از DNA سلول های پستانی پرداختند که در زمان تکوین جنینی باز شده و ژن های بیشتری را  در دسترس قرار می دهند. آنالیزهای کروماتینی نشان داد که هم در سلول های جنینی و هم ریز جمعیت سلول های توموری سینه، نواحی مشابهی از ژنوم در دسترس قرار می گیرد و این نواحی دارای یک تنظیم کننده کلیدی هستند که فاکتور رونویسی Sox10 است و به DNA‌متصل می شود و منجر به شروع طیف وسیعی از فرایندهای تکوینی می شود. در ادامه مشخص شد که Sox10 به ژن هایی در نواحی باز شده کروماتین متصل شده و منجر به فعال سازی آن ها می شود، این ژن ها مسئول تشکیل انواع سلول ها، تحرک آن ها و برخی از ویژگی هایی می شوند که با بدخیمی سرطان مرتبط هستند. هر چند ارتباط این فاکتور رونویسی با متاستاز سرطان مشخص شده است اما در بلوک کردن Sox10 باید مراقب بود زیرا این فاکتور رونویسی به همان اندازه در تکوین طبیعی سینه نیز نقش دارد. به همین منظور محققین در صدد هستند که داروهایی را برای هدف قرار دادن ژن های تنظیم شونده بوسیله Sox10 بیابند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه