تاریخ انتشار: دوشنبه 16 مهر 1397
بازبرنامه ریزی مستقیم از خون به مغز می تواند به مطالعه بیماری های عصبی کمک کند

  بازبرنامه ریزی مستقیم از خون به مغز می تواند به مطالعه بیماری های عصبی کمک کند

در حالی که به نظر می رسد تولید و تمایز سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) از نمونه های بیماران یک رویکرد عالی برای مطالعات پیشینه های پیچیده ژنتیکی در مدل سازی بیماری ها باشد، مشکلاتی مانند تنوع پتانسیل تمایزی رده به رده، ناپایداری کاردیوتیپی و کشت پر زحمت، استفاده از این سلول ها را مشکل می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، تبدیل مستقیم سلول های سوماتیک بیماران به سلول های عصبی القایی(iN cells) ممکن است وسیله ای برای پرهیز از مشکلات ذکر شده باشد. اخیرا توماس سودهوف و ماریو ورنیگ در دانشگاه استنفورد نشان داده اند که امکان تولید موثر و بی خطر سلول های عصبی القایی از سلول های T بالغ محیطی با استفاده از وکتورهای اپی زومال غیر تداخلی وجود دارد. آیا می توان از بازبرنامه ریزی مستقیم خون به مغز برای مطالعه اثر ژنتیک روی بیماری ها و اختلالات عصبی استفاده کرد یا خیر؟

پیش از این تانابه و همکارانش از وکتورهای اپی زومال غیر تداخلی که فاکتورهای رونویسی Brn2، Ascl1، Myt1l و Ngn2 را کد می کنند برای تولید سلول های عصبی القایی از فیبروبلاست های انسانی استفاده کرده بودند. در این مطالعه نیز سودهوف و ورنیگ از همین فاکتورها برای بازبرنامه ریزی سلول های تک هسته ای خونی و تولید سلول های عصبی القایی استفاده کردند. بررسی آن ها نشان داد که سلول های مشتق از بالغین با سنین مختلف و با نژادهای مختلف منجر به سلول های عصبی القایی با مورفولوژی پیچیده می شود. این مطالعه نشان داد که مهار پیام رسانی BMP و TGF-beta و فعال شدن پیام رسانی PKA کارایی بازبرنامه ریزی را تا 2/6درصد افزایش داد و سلول های عصبی القایی تولید شده ویژگی های غشایی عصبی فعال و غیر فعال را نشان دادند. هم چنین مهار ROCK نیز موجب شد که مورفولوژی عصبی سلول های تولید شده نیز بهبود یابد.

بدنبال این مراحل بهینه سازی، محققین بازبرنامه ریزی مستقیم جمعیت سلول های CD3+T را نیز مورد مطالعه قرار دادند و مشاهده کردند که این امر منجر به تولید تولید سلول هایی شد که چندین مارکر عصبی را بیان می کنند، دارای ویژگی های غشای عصبی فعال و غیر فعال بودند و قابلیت برقراری سیناپس های عصبی را نیز داشتند. محققین امیدوارند که از این رویکرد برای مطالعه و مدل سازی بیماری های مختلف عصبی استفاده کنند و پیشینه ژنتیکی سلول های عصبی بیماران را مورد آنالیز قرار دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه