تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 مهر 1397
استفاده از تکنولوژی سه بعدی برای شناسایی سلول های بنیادی بهینه برای پیوند

  استفاده از تکنولوژی سه بعدی برای شناسایی سلول های بنیادی بهینه برای پیوند

دیستروفی عضلانی مشکلی است که منجر به ضعف عضلانی و کاهش قابلیت حرکتی می شود که این امر ناشی از نقص در ژن های فرد است. این بیماری درمانی ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا از ترکیب تکنولوژی و علوم پایه برای کشف جمعیت سلول بنیادی که برای سلول درمانی بیماران مناسب باشد استفاده کرده اند. عضلات اسکلتی یکی از فراوان ترین بافت ها در بدن هستند که از انواع مختلف سلول ها از جمله سلول های اقماری تشکیل شده اند. سلول های اقماری غالبا مسئول بازسازی عضلانی طی شرایط طبیعی و فعالیت های طبیعی و هم چنین طی بیماری های عضلانی شدید مانند دیستروفی عضلانی هستند.

برای بسیاری از سلول های بنیادی مانند سلول های بنیادی مغز استخوان و سلول های بنیادی عصبی، نیچ عروقی به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال در مورد سلول های بنیادی عضلانی یا همان سلول های اقماری، این ریز محیط یا نیچ عروقی به خوبی شناسایی نشده است. در این راستا دکتر آتوشی آسکورا و همکارانش در دانشگاه مینه سوتا راهی را برای مطالعه این نیچ سلول های بنیادی کشف کرده اند و آن را در قالب مطالعه ای تحت عنوان" Muscle Satellite Cell Cross-Talk with a Vascular Niche maintains quiescence via VEGF and Notch Signaling " در نشریه معتبر Cell Stem Cell به چاپ رسانده اند.

آسکورا و همکارانش سلول های بنیادی و عروق خونی را در حجم زیاد و با استفاده از یک روش طراحی شده در آزمایشگاه در حالت سه بعدی مورد بررسی قرار دادند. این اولین باری است که تصویربرداری با این قابلیت برای مطالعه برهمکنش های بین سلول های بنیادی و عروق خونی استفاده می شود و این می تواند در سطوح مختلف و با مقادیر زیاد سلولی صورت گیرد. این روش به آن ها نشان داد که زیر مجموعه ای از سلول های بنیادی که دقیقا در نزدیکی عروق خونی قرار دارند و احتمالا جمعیت بالقوه تری از سلول های بنیادی در عضلات هستند، مسئول نگهداری این بافت در بلند مدت هستند. شناسایی این جمعیت سلولی می تواند نقش موثر سلول های بنیادی اقماری در پیری و دیستروفی عضلانی را به خوبی نشان دهد و به ابزار یا هدفی درمانی در آینده تبدیل شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه