تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 مهر 1397
مسیر MAPK تکوین طبیعی کلیه را وساطت می کند

  مسیر MAPK تکوین طبیعی کلیه را وساطت می کند

شیوع بیماری های کلیوی به دلیل افزایش سن جمعیت و افزایش نرخ بیماری هایی مانند دیابت به سرعت در حال افزایش است. علاوه براین، ناهنجاری های مادرزادی کلیوی نیز جزء نواقصی هستند که به وفور در زمان تولد مشاهده می شوند و نقش مهمی را در ایجاد بیماری های کلیوی بازی می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در حال حاضر تنها درمان برای بیماری های کلیوی دیالیز و پیوند کلیه است که ناکافی است و هزینه زیادی را برای فرد دارد و همین امر موجب افزایش نرخ مرگ و میر در بین بیماران می شود. ایجاد مدالیته های تشخیصی و درمانی جدید برای بیماری های کلیوی نیازمند اطلاعات دقیق در مورد مکانیسم های تنظیم کننده تکوین کلیه است. در این راستا، چندین سال است که محققین دانشگاه هلسینکی روی مسیرهای کار می کنند که در تکوین کلیه یا بروز سرطان های کلیوی دخیل هستند و دریافته اند که مسیر MAPK یک تنظیم کننده کلیدی تعداد نفرون نهایی در کلیه بالغ است. مسیر MAPK انتقال محرک های فاکتور رشد خارج سلولی به داخل سلول را وساطت می کند و هم روی هسته و هم سیتوزول سلول ها اثر می گذارد. در مطالعه ای جدید آن ها نشان داده اند که فعالیت MAPK نه تنها برای تکثیر و تمایز طبیعی پیش سازهای نفرونی مورد نیاز است، بلکه برهمکنش های حیاتی پیش سازهای نفرونی با محیط پیرامونی را نیز وساطت می کند. نتایج این مطالعه نشان داد که فعالیت MAPK در تعدیل چسبندگی سلولی که برای تکوین هر اندامی ضروری است نقش دارد و همین امر تحرک سلولی و ریخت زایی سلولی را مقدور می سازد.

پیش از این استفاده از تعدیل کننده های فعالیت MAPK در درمان بیماران مبتلا به سرطان استفاده شده اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که هدف قرار دادن مسیر MAPK می تواند در ایجاد درمان های بازسازی کننده مبتنی بر سلول های بنیادی بری بیمارانی که از بیماری های کلیوی رنح می برند نیز استفاده شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه