تاریخ انتشار: شنبه 21 مهر 1397
شجره نامه تولید خون صدها هزار سلول بنیادی را آشکار ساخته است

  شجره نامه تولید خون صدها هزار سلول بنیادی را آشکار ساخته است

انسان های بالغ در مقایسه با آن چه تاکنون تصور می شد، سلول های بنیادی خون ساز بیشتری دارند و مطالعات نشان داده است که این تعداد بین 50 تا 200 هزار سلول بنیادی متغیر است. محققین انستیتو Wellcome Sanger بنیادی بر مبنای یک رویکرد مورد استفاده در اکولوژی، رویکرد جدیدی را برای مطالعه سلول های ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، نتایج این مطالعه در مجله معتبر Nature به چاپ رسیده است فرصتی را در اختیار محققین می دهد که دریابند چگونه سلول های بنیادی انسانی طی روند پیری و بیماری تغییر می کنند. این مطالعه با استفاده از توالی یابی کل ژنوم برای ایجاد و آنالیز شجره نامه سلولی، قصد ایجاد دیدگاه های جدید در مورد نحوه تکوین سرطان و هم چنین دیدگاه های جدید در مورد دلیل عدم موفقیت سلول درمانی ها بوده است.

در این مطالعه برای اولین بار، محققین توانسته اند تعیین کنند که چه تعداد سلول بنیادی خون ساز به طور فعال در انسان سالم وجود دارند. محققین از یک روش مورد استفاده در اکولوژی که برای ردیابی اندازه جمعیت به کار می رود برای برآورد تعداد سلول های بنیادی خون ساز انسانی استفاده کردند و نشان دادند که در هر لحظه بین 50 تا 200 هزار سلول بنیادی خون ساز در انسان وجود دارد که بیش از آن تعدادی است که قبلا تصور می شد. محققین دریافته اند که تعداد سلول های بنیادی در خون در دوران کودکی خیلی سریع افزایش می یابد و در زمان بزرگسالی به حالت کفه می رسد(ثابت می شود).

در بخشی از این مطالعه محققین توالی یابی کل ژنوم را روی 140 کلونی سلول بنیادی مربوط به یک مرد 59 ساله انجام دادند. آن ها از رویکرد به دام انداختن-آزاد کردن(capture-recapture) که در اکولوژی برای مونیتور کردن جمعیت های گونه ای استفاده می شود برای تگ کردن سلول های بنیادی و مقایسه آن ها با سایر جمعیت های سلول های خونی استفاده کردند. هنری لی سیکس، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید:" ما با استفاده از این روش شماری از سلول های بنیادی را از خون و مغز استخوان جداسازی کردیم و ژنوم آن ها را برای یافتن موتاسیون ها توالی یابی کردیم". موتاسیون شبیه بارکدهای عمل می کنند که هر کدام به طور منحصربفردی سلول های بنیادی و اخلاف آن ها را تگ(نشان دار) می کنند. با استفاده از این رویکرد می توان دریافت که چه کسری از سلول های خونی دارای بارکدهای مشابه هستند و با استفاده از همین اطلاعات، می تواند تعداد سلول های بنیادی کل را در برآورد کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه