تاریخ انتشار: یکشنبه 22 مهر 1397
تولید داربستی مناسب برای مهندسی بافت استخوان

  تولید داربستی مناسب برای مهندسی بافت استخوان

محققین دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ (PolyU) یک داربست چند کاربردی با چندین شکل از فوم های هیدروکسی آپاتیت (ترکیب معدنی اصلی بافت استخوان) را ساختند. این ساختارمناسب برای کاشته شدن دراستخوان بیماران مبتلا به بیماری های استخوانی است و باعث بازسازی بافت استخوان هنگام آسیب های استخوانی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، علاوه بر داشتن ظرفیت ترمیم استخوان در آسیب های استخوانی شدید که ممکن است ناشی از شکستگی استخوان در اثر تومور استخوانی می شود، جراحی پیوند استخوان (اتوگرافت یا آلوگرافت) نیاز به ساخته شدن منظم و هماهنگ استخوان دارد.  در سراسر دنیا  مخصوصا در جوامع پیر شکستگی استخوان صورت می گیرد و نیاز به پیوند استخوان و یا القا ترمیم بافت استخوانی می باشد. این موضوع برای متخصصین تبدیل به یک چالش شده است. در این مطالعه از یک داربست جدید استفاده شد. این داربست از یک اسفنج پلی اورتان و نانوذره هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است. یکی از بارزترین مشخصه های آن این است که می تواند بصورت خودبخودی جای مناسبش را بیابد. این داربست می تواند در دمای صفر درجه سانتیگراد فشرده شود و به همین شکل در دمای اتاق در بافت استخوان قرار می گیرد و سپس در دمای 40 درجه سانتیگراد باز می شود و به شکل مورد نظر در می آید. داربست می تواند در تمام قسمت های استخوان شکسته شده قرار گیرد و مناطق خالی را پر کند.  دمای تغییر حالت اسفنج نزدیک به محدوده ی دمای فیزیولوژیکی بدن می باشد. همچنین از این داربست می توان در جراحی های کوچک استفاده نمود. دلیل خاصیت خود جفت شونده ی این داربست داشتن خلل و فرج های بسیار است که هر یک از آن ها با یکدیگر در ارتباط اند تا سلول ها اجازه ی مهاجرت داشته باشند و بتوانند بافت جدیدی را تشکیل دهند. میانگین اندازه ی هر یک از منافذ 670 میکرومتر است که شبیه به بافت داخلی استخوان است بنابر این خواص شبیه استخوان در محیط زنده را تقلید می کند. ساختار مناسب داربست نیاز به 60 درصد فضای خالی دارد. اگر قدرت مکانیکی داربست بسیار کم باشد ممکن است شکستگی و بدشکلی رخ دهد و اگر خیلی زیاد باشد ممکن است تراکم بافت استخوان اطراف را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که ساختار داربست شباهت بسیاری به بافت طبیعی دارد و برای بدن سمیت ندارد. تیم تحقیقاتی مطالعه ی خود را در زمینه ی کارایی و خاصیت خود جفت شونده داربست با استخوان و ترمیم استخوان آن را در خرگوش بررسی نمودند. نتایج نشان دهنده ی این موضوع بود که داربست مورد مطالعه مشکلات داربست های قبل را ندارد و توان خوبی برای ترمیم استخوان دارد. در مطالعات حیوانی مشخص شد 60 درصد ازشکستگی استخوان خرگوش هایی که در مجاورت این داربست قرار گرفتند به سرعت درمان شد اما شکستگی گروهی که تحت درمان قرار نگرفته بودند تنها 24 درصد درمان شد. ثابت شده است که داربست خود سازگار باعث تولید استئوبلاست ها و عروق خونی می شود.

در نهایت مزیت های استفاده از داربست PolyU شامل: خاصیت کم تهاجمی در پیوند بافت، خاصیت خود سازگار شونده و خود شکل گیرنده ی داربست، وجود بهترین ساختمان برای ترمیم، سازگاری زیستی و خصوصیت مکانیکی مناسب می باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه