تاریخ انتشار: یکشنبه 22 مهر 1397
واکسن زیکا، امیدوار کننده در درمان سرطان مغزی کشنده

  واکسن زیکا، امیدوار کننده در درمان سرطان مغزی کشنده

تیمی از محققین بین المللی توانسته اند واکسنی از ویروس زیکا را ایجاد کنند که قادر به هدف قرار دادن سلول های بنیادی سرطان مغز و کشتن آن ها است. در واقع محققین نشان داده اند که ورژن خفیفی از ویروس زیکا می تواند پایه ای برای ایجاد گزینه های درمانی جدید برای سرطان های مغزی کشنده باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، گلیوبلاستوما سالانه بیش از 15 هزار نفر را در آمریکا می کشد و در حال حاضر درمان موثری برای آن وجود ندارد. دلیل مقاومت درمانی، عود مجدد و متاستاز این سرطان، سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی است که در بافت مغزی به صورت مخفی قرار دارند. طی شیوع زیکا، محققین دریافتند که این ویروس ترجیحا سلول های پیش ساز عصبی جنین را آلوده می کند و این امر منجر به بروز میکروسفالی در نوزادان مادران آلوده به ویروس می شود. آیا می توان از پتانسیل ویروس زیکا در آلوده سازی سلول های بنیادی عصبی طبیعی برای سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی نیز استفاده کرد؟

در مطالعه ای که بوسیله شی و همکارانش در دانشگاه واشنگتن صورت گرفت آن ها با استفاده از سلول های کشت شده در آزمایشگاه و مدل موشی گلیوبلاستومایی نشان دادند که ویروس زیکا به سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی حمله می کند و آن ها را می کشد. این در حالی است که ویروس زیکا در حمله به سلول های مغزی سالم و تمایز یافته چندان موثر نیست.

همین امر موجب شد که آن ها بدنبال راهی برای استفاده از ویروس زیکا در درمان سرطان بیافتند. در همین راستا آن ها یک واکسن زیکای تضعیف شده موسوم به ZIKV-LAV را تولید کردند که در مدل های موشی و پریمات های غیر انسانی گلیوبلاستوما موثر و بی خطر نشان داده است. این واکسن ویروسی دارای یک حذف کوچک در ژنوم ویروس است که مانع از همانندسازی خود ویروس در بدن می شود. تزریق ZIKV-LAV به مغز موش ها اثرات مثبت قابل توجهی را نشان داد به نحوی که کاهش وزنی در موش ها مشاهده نشد و هیچ گونه ناهنجاری رفتاری و حرکتی نیز در موش ها دیده نشد.

محققین امیدوارند که با انجام تست های بیشتر و اطمینان از بی خطر بودن و موثر بودن این واکسن زیکا در مطالعات پیش درمانگاهی و کارآزمایی های بالینی بتوانند در آینده ای نزدیک از پتانسیل ویروس زیکا برای مقابله با سرطان های مغزی کشنده استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه