تاریخ انتشار: دوشنبه 23 مهر 1397
شناسایی یک ساختار جدید در گره های لنفی

محققان موسسه ی تحقیقات پزشکی Garvan استرالیا دریافتند که سیستم ایمنی می تواند عفونت های واکسیناسیون های قبلی را به یاد آورد و سلول های ایمنی برای ایجاد یک پاسخ سریع برعلیه عفونتی که در بدن قبلا بوجود آمده تجمع می یابند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای اولین بار محققان یک میکرو ارگان را یافته اند که در سیستم ایمنی قرار دارد، این کشف مرحله ای مهم برای دانستن چگونگی واکسیناسیون بهتر است. این ساختار زمانی کشف شد که محققان یک فیلم از سیستم ایمنی تهیه نمودند که در آن از میکروسکوپ سه بعدی با کیفیت بالا در حیوانات زنده استفاده نمودند. جمعیتی از انواع سلول های ایمنی برای یافتن عامل عفونی تجمع یافته اند تا اگر این عامل عفونی قبلا به بدن حمله نموده است به سرعت به مقابله با آن بپردازند. با این روند اگر هزاران سال هم از مواجه با یک عامل عفونی بگذرد باز هم افرادی که برای بار دوم در معرض آن قرار می گیرند می توانند ایمن باشند. سوال بزرگی که باقی می ماند این است که چگونه بدن می تواند برای بار دوم پس از گذشت چندین سال دوباره به سرعت عامل عفونی را شناسایی نماید و در مقابل آن ایمنی ایجاد نماید (این عامل عفونی ممکن است از طریق واکسیناسیون وارد بدن شود و یا از طریق ابتلا به بیماری برای اولین بار). محققان یک ساختار باریک و صاف را در سطح غدد لنفاوی موش مشاهده نمودند. این ساختار پویا همیشه وجود ندارد و فقط زمانی دیده می شود که قرار است بدن با یک عامل عفونی مبارزه کند که بدن موجود زنده قبلا در معرض آن قرار گرفته است. علاوه بر این محققان ساختاری را یافتند که آن را SPF یاsubcapsular proliferative foci نامیدند. این ساختار داخل غدد لنفاوی بیماران قرار دارد و به آن ها کمک می کند تا در مقابل عواملی که دوباره ایجاد عفونت نموده اند مقابله نماید. در انسان نیز این ساختار مانند موش قرار دارد. با استفاده از میکروسکوب دو فوتونی می توان تعداد زیادی از سلول های ایمنی را یافت که با هم در SPF تجمع نموده اند. سلول های B‌ حافظه ای که اطلاعاتی مبنی بر بهترین نوع حمله به عفونت ها را با خود دارند، در این ساختار با یکدیگر مجتمع شده اند. بنابراین سایر انواع سلول ها به عنوان کمک کننده عمل می نمایند. موضوع مهمی که در این روند دیده شد سلول های B‌ حافظه ای ای بود که با مواجه با عوامل عفونی به سلول های محافظ در سلول های پلاسمایی تبدیل می شدند. این مرحله یک مرحله ی کلیدی در مواجهه با عفونت است زیرا سلول های پلاسمایی آنتی بادی هایی را برای شناسایی و حمله به عوامل عفونی تولید می کنند و بدن را در مقابل بسیاری از بیماری ها ایمن می نمایند. جالب است که سلول های B‌ حافظه ای فعال شده و این تجمع سلولی که قبل از این وجود نداشت را فعال می نماید. مشاهده شد این سلول ها اطراف سلول های B حرکت می کنند و با سایر سلول های ایمنی ارتباط برقرار می کنند و به سلول های پلاسمایی تبدیل می گردند. ساختار SPF برای مقابله ی سریع با عوامل عفونی به وجود آمده است بنابر این می تواند مانع از بروز علائم بیماری ای شود که قبلا در بدن بوجود آمده است. در مقابل باکتری هایی که هر 20 تا 30 دقیقه یک بار دو برابر می شوند باید یک سیستم دفاعی وجود داشته باشد که خیلی سریع عامل عفونی را شناسایی نموده و آن را از بین ببرد در غیر این صورت باعث مرگ بیمار می شود. به همین دلیل واکسیناسیون اهمیت زیادی دارد زیرا باعث معرفی عامل عفونی ضعیف شده و غیربیماری زا به سیستم ایمنی می شود تا آنتی بادی های مخصوص آن ساخته شد ه و به سرعت زمانی که عامل عفونی برای دومین بار دیده می شود، حمله نموده و آن را از بین ببرد. تا به امروز چگونگی وقوع این اتفاق ناشناخته بود. یکی از محققین حاضر در این مطالعه گفت: امروز دریافتیم سلول های  B می تواند به سرعت به تعداد زیادی سلول های پلاسمایی در ساختار SPF تبدیل شود. ساختار SPF محلی است که پس از ورود دوباره ی باکتری ها ساخته می شود و تمام سلول های ایمنی را در یک محل جمع می کند تا تولید آنتی بادی نمایند. بنابراین به سرعت می تواند به مبارزه علیه عوامل بیماری زای عفونی بپردازد. تا قبل از این، ساختاری این چنینی مشاهده نشده بود زیرا میکروسکوپ های قدیمی مورد استفاده سلول را در حال فیکس شده و غیر زنده مشاهده می نمودند و قدرت بزرگنمایی آن ها برای ساختار های باریک SPF مشکل بود. این امکان تنها زمانی میسر گشت که از میکروسکوپ دو فوتونی استفاده شد زیرا میکروسکوپ دو فوتونی امکان بررسی سه بعدی ساختار های ایمنی را در سلول زنده و در حال حرکت میسر می سازد. این فرآیند را شاید قبلا می دانستند اما تا به حال دیده نشده بود و نشان دهنده ی ناشناخته بودن بسیاری از فرآیندها در بدن می باشد.

تا به امروز تمرکز بر روی این موضوع بود که چگونه واکسینه شدن می تواند باعث تولید سلول های B‌ حافظه ای شود. یافته های بدست آمده از این مطالعه نشان داد می توان از امروز بر روی یافتن چگونگی تبدیل سلول های B‌ حافظه ای به سلول های پلاسمایی تمرکز نمود.