تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 مهر 1397
درمان های سنگین سرطان خون می توانند به تاخیر بیافتند

  درمان های سنگین سرطان خون می توانند به تاخیر بیافتند

مطالعه ای در دانشگاه سوئد نشان داده است که با استفاده از یک عامل تحریک کننده خون سازی یا اریتروپوئزیز(ESA) که بدن را تحریک به تولید سلول های قرمز خونی می کند، می توان تزریق خون به بیماران مبتلا به واریته کم خطر سرطان خون MDS را به طور میانگین تا 17 ماه به تاخیر انداخت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سندرم های میلودیسپلازی(MDS)، شکلی از سرطان خون لوکمیایی هستند که در آن ها سلول های بنیادی خون ساز تحت تاثیر قرار می گیرند و این امر منجر به فقدان سلول های خونی بالغ می شود. این بیماری به دور دسته پر خطر و کم خطر تقسیم بندی می شود که این دسته بندی به میزان احتمال ابتلای بیماران به لوکمیای حاد بستگی دارد. در مورد سندرم های میلودیسپلازی کم خطر، درمان معمولا شروع نمی شود تا این که تعداد سلول های خونی بیمار به یک نقطه حیاتی برسد.

به عقیده محققین سوئدی، استفاده از یک عامل تحریک کننده ساخت سلول های قرمز خونی(ESA) می تواند زمان نیاز پیدا کردن بیماران به تزریق خون را به میزان قابل توجهی(17 ماه) به تعویق بیاندازد. داروهای تحریک کننده ساخت سلول های قرمز خونی یا ESA، گروهی از داروها هستند که توانایی خود بدن برای تولید سلول های قرمز خونی را تحریک می کنند و این امر نیاز بدن به تزریق خون را به تعویق می اندازد و همین امر می تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم میلودیسپلازی را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. بیماران مبتلا به سندرم میلودیسپلازی ناچارند هر هفته یا هر سه هفته یک بار به بیمارستان مراجعه کرده و مورد تزریق خون قرار گیرند و این امر با عوارض جانبی همراه است. تزریقات خون موجب می شود که میزان آهن بدن بیماران افزایش پیدا کنند و سطح این ماده در اندام هایی مانند قلب و کبد افزایش یابد و همین امر موجب احساس ضعف و خستگی در بیماران می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه