تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 مهر 1397
روده ها ساختار سلولی شان را در پاسخ به رژیم غذایی تغییر می دهند

  روده ها ساختار سلولی شان را در پاسخ به رژیم غذایی تغییر می دهند

اندام های بدن مانند روده و تخمدان ها در پاسخ به رژیم غذایی که اثر طولانی مدتی روی متابولیسم آن ها دارد، متحمل تغییرات ساختاری می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید محققین از مگس های سرکه استفاده کرده اند که یکی از جانوران مدلی است که به خوبی تغییرات سلولی ناشی از رژیم غذایی را نشان می دهد  و تا حد زیادی شبیه پستانداران می باشد. در مگس های سرکه(و پستانداران) سه نوع سلول در روده ها وجود دارد: سلول های بنیادی، سلول های تولید کننده هورمون و سلول های مدیریت کننده مواد غذایی.

در این مطالعه با توجه به این یافته که سلول های بنیادی در نهایت یا به سلول های تولید کننده هورمون یا به سلول های مدیریت کننده مواد غذایی تبدیل می شود، محققین دریافتند که این برنامه ریزی شدن می تواند بوسیله مواد غذایی موجود در رژیم غذایی تحت تاثیر قرار گیرد و در این میان جانوران جوان حساسیت بیشتری به تغییرات مواد غذایی نشان می دهند. در این میان تغییر در میزان کلسترول رژیم غذایی تغییرات ویژه ای را روی برنامه ریزی سلولی اعمال می کند و منجر به تولید سلول های تخصص یافته جدید از سلول های بنیادی می شود. اثری که کلسترول بر جای می گذارد این است که موجب تولید سلول های تولید کننده هورمون بیشتری در مقایسه با سلول های مدیریت کننده مواد غذایی می شود و کاهش کلسترول ماده غذایی موجب می شود که سلول های بنیادی موجود در روده ها بیشتر به سلول های بازجذب کننده مواد غذایی تبدیل شوند و در این میان تعداد اندکی نیز به سلول های تولید کننده هورمون تبدیل می شوند.

این مطالعه نشان می دهد که کمبود مواد غذایی در دسترس(بویژه در مراحل اولیه زندگی)، که شبیه شرایط رژیم غذایی کم کلسترول برای مگس های سرکه است منجر به شروع تغییراتی در ساختار روده ها و متابولیسم می شود که اثرات طولانی مدتی را بر جای می گذارد. این تغییرات کاملا با دوام هستند و حتی بعد از تغییرات رژیم غذایی نیز تغییر نمی کنند که همین امر می تواند مشکلاتی را برای سلامت متابولیسمی ایجاد کند. کودکانی که از مادران دچار سوء تغذیه متولد می شوند، در مراحل بعدی زندگی شان دچار چاقی می شوند و یافته های این مطالعه می تواند دلیلی برای توضیح این امر باشد.

به عقیده محققین درک هر چه بیشتر از نحوه اثر گذاری مواد غذایی در دسترس روی عملکرد روده ها می تواند به محققین در یافتن راهی برای استفاده از رژیم غذایی به عنوان یک عامل کنترل کننده پیری و سلامتی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه