تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 مهر 1397
تشکیل شبکه مجاری پانکراسی از روند شکل گیری رودخانه ها تبعیت می کند

  تشکیل شبکه مجاری پانکراسی از روند شکل گیری رودخانه ها تبعیت می کند

با استفاده از روشی که برای آنالیز سیستم های جاده ای و رودخانه ها استفاده می شود، محققین دانشگاه کپنهاگ شکل گیری شبکه های پانکراسی مجاری انتقال دهنده آنزیم های گوارشی در موش را مورد مطالعه قرار داده اند. این شبکه ساختار شبکه های جاده ای و تشکیل رودخانه ها را شبیه سازی می کند و می تواند به محققین در درک بیماری هایی مانند فیبروز کیستیک کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، زمانی که رودخانه ها شکل می گیرند و به رودها یا جریان های کوچک تر منشعب می شوند، جریانات با قدرت بیشتر گسترش می یابند و وسعت می یابند اما جریانات کوچک رفته رفته خشک و در نهایت ناپدید می شوند. بنابه گفته محققین دانشگاه کپنهاگ، در مورد اندام های انسانی نیز چنین اتفاقی می افتد. این محققین به مطالعه پانکراس جنین های موشی و نحوه شکل گیری این اندام در طی مراحل تکوین جنینی این موجود پرداختند. داشتن یک پانکراس سالم و دارای عملکرد برای هضم غذا ضروری است. این اندام آنزیم هایی تولید می کند که مواد غذایی را هضم و جذب می کند. این آنزیم ها از طریق شبکه ای از مجاری به روده می رسند.

در این مطالعه جدید، محققین از روشی که در اصل برای آنالیز شبکه های جاده ای و رودخانه ای طراحی شده است برای آنالیز مراحل تکوینی شبکه های مجاری پانکراسی استفاده کردند. بررسی ها نشان داد که اگرچه شکل پانکراس از موشی به موش دیگر متفاوت است اما تشکیل شبکه های پانکراسی در بین همه موش ها از مراحل تکوینی مشابهی می گذارد. در مراحل اولیه تکوین، شبکه های مجاری، شبیه شبکه ای از خیابان ها و راه ها در یک شهر است که دسترسی را از خیابانی به خیابان دیگر و مکانی به مکان دیگر تسهیل می کند و می تواند از مسیرهای مختلف به مقصد رسید. اما مساله ای که وجود دارد این است که همه این راه ها ارزش جغرافیایی و اقتصادی یکسانی ندارند و هزینه نگهداری برخی از برخی دیگر بیشتر است. در مورد ساختار مجرا دار پانکراس نیز همین گونه است و این ساختار شبکه ای از نظر انتقال آنزیم های گوارشی به روده کوچک باید بهینه تر و اقتصادی تر باشد. جریان مایع از شبکه های پانکراسی به دئودنوم منجر به ایجاد مجاری می شود که بزرگ ترین جریان ها رو به گسترش یافتن دارند و جریان های غیر ضروری حذف می شوند. استفاده از آنتی بادی های فلورسنت برای مطالعه شبکه های مجاری پانکراسی نشان داد که تشکیل این مجاری در زمان جنینی آغاز می شود تا ساختاری را ایجاد کند که بعد از تولد نیازهای فرد را تامین کند. درک شکل گیری پانکراس می تواند به درک نحوه شکل گیری مجاری در غده های دیگری مانند غدد بزاقی نیز کمک کند و هم چنین منجر به تکوین درمان هایی برای بیماری هایی شود که منجر به تشکیل غیر طبیعی شبکه مجاری می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه