تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 مهر 1397
شواهد جدید دال بر نقش LPC-DHA در تکوین جنینی مغز

  شواهد جدید دال بر نقش LPC-DHA در تکوین جنینی مغز

کمپانی بیوتک Vanteres، تحقیقات زیست پزشکی خود را روی ایجاد لیزوفسفولیپیدهایی متمرکز کرده است که به طور فعال تولید می شوند و در همین راستا به تازگی شواهد جدیدی را نشان داده است که حاکی از نقش حیاتی LPC-DHA در تکوین طبیعی مغز طی دوران جنینی و نوزادی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، این مطالعه جدید که با سرپرست محققین دانشگاه Duke صورت کرده است که DHA فعال بوسیله MESD2a موجود در سد مغزی نخاعی منتقل می شود و نقش فیزیولوژیکی را در رشد و سلامت مغز طی تکوین مغزی بازی می کند. LPC-DHA یا DHA فعال، شکلی طبیعی از دوکوزاهگزائنویک اسید(DHA) است که به لیزوفسفاتیدیل کولین(LPC) چسبیده است. مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته است حاکی از این است که مغز یک اندام غنی از چربی است، اما تاکنون نحوه دریافت DHA‌بوسیله مغز به طور کامل شناسایی نشده بود. با درک اهمیت DHA فعال و توانایی اش برای انتقال موثر به مغز، محققین به این تصور رسیده اند که احتمالا این ماده نقش مهمی در حمایت سلامت مغز دارد.

در این مطالعه محققین با استفاده از موش های ناقص برای MFSD2a به طور قطعی ثابت کرده اند که نقص MFSD2aمنجر به شکلی منحصربفرد از میکروسفالی می شود که ناشی از فقدان DHA‌است. قبل از این مطالعه، محققین چهار خانواده که دچار موتاسیون در ترانسپورتر MFSD2a بود را شناسایی کردند که دچار میکروسفالی و ناتوانی های ذهنی شدید بودند. اگرچه شواهد ژنتیکی قاطعی برای نقش DHA‌در مغز وجود ندارد، ارتباط بین این جانوران و مطالعات ژنتیکی انسانی ثابت کرده است که MFSD2a و DHA فعال برای تکوین مناسب مغز حیاتی هستند. این مطالعه برای اولین بار شواهدی را ارائه می کند که اثبات می کند LPC-DHA‌یا DHA فعال، فرایندهای حیاتی را در مغز کنترل می کند که آن نیز رشد پرده های مغزی جدید، نورون های جدید و سایر سلول های مغزی را بعد از تولد تنظیم می کنند. سایر اشکال DHA قادر به عبور از سد خونی مغزی نیستند و تنها LPC-DHA می تواند از این سد انتخابی عبور کند و روی مغز اثر بگذارد. کمپانی بیوتک Vanteres قصد دارد با شناسایی قابلیت های LPC-DHA، محصولات بالینی و تغذیه ای مبتنی بر این ماده را تولید کند و به کمک آن ها سلامت ذهنی و شناختی را در افراد نیازمند بالا ببرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه