تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 آبان 1397
تکنیکی جدید برای استفاده از سلول های بنیادی بند ناف برای ترمیم اولیه شکاف کامی

  تکنیکی جدید برای استفاده از سلول های بنیادی بند ناف برای ترمیم اولیه شکاف کامی

تکنیکی با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف می تواند به رویکردی امیدوار کننده برای ترمیم شکاف کامی در نوزادان تبدیل شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، به عنوان بخشی از جراحی بازسازی کننده در زمان چند ماهگی نوزاد، استفاده از سلول های بنیادی می تواند با رشد استخوان جدید به بسته شدن شکاف آرواره بالایی کمک کنند و مانع از جراحی های گرافت استخوان بیشتر برای نوزادان مبتلا به شکاف کامی شوند.

در این روش بلافاصله بعد از تولد، نمونه خون بند ناف نوزاد گرفته می شود و سلول های بنیادی آن جداسازی می شود، فرآوری می شود و برای استفاده در آینده فریز می شود. خون بند ناف غنی از انواع مختلف سلول های بنیادی است که پتانسیل تبدیل شدن به انواع سلول های تخصص یافته از جمله استخوان و غضروف را دارند. در مورد نوزادان مبتلا به شکافی لبی و کامی، در ماه پنجم بعد از تولد آن ها سلول های بنیادی خون بند ناف آن ها دفریز می شود و طی یک جراحی موسوم به gingivoperiostioplasty به نوزاد پیوند می شود. این سلول های بنیادی درون بسته ای از بافت نرم که فاصله موجود در فک بالا را پر می کند قرار داده می شوند. برای هدایت رشد استخوان جدید از یک زیست ماده قابل بازجذب موسوم به Gelfoam در شکاف کامی استفاده می شود. این روش هم زمان با جراحی انجام می گیرد.

انجام این روش روی یک نوزاد دختر مبتلا به شکاف کامی و پیگیری های صورت گرفته نشان داد که در ناحیه شکاف کامی استخوان جدیدی شکل می گیرد که شرایط و موقعیت خوبی را برای حمایت از دندان ها ایجاد می کند. اسکن های انجام گرفته نشان داده است که ضخامت استخوان تشکیل شده در ناحیه شکاف نیز بسیار مطلوب بوده است. مهم ترین مزیت استفاده از این سلول های بنیادی عدم نیاز به جراحی های بیشتر خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه