تاریخ انتشار: شنبه 05 آبان 1397
بیماری زایی ویروس زیکا در سلول های مغزی

  بیماری زایی ویروس زیکا در سلول های مغزی

در افراد سالم ورود ویروس زیکا به بدن انسان باعث بروز علائمی مانند سرماخوردگی می شود و در کودکان متولد نشده باعث غیرطبیعی شدن بافت مغز می شود. هنوز مکانیزمی برای این اتفاقات یافت نشده است. مطالعه ای که توسط دانشگاه مونیخ صورت گرفت نشان داد پروتئین ویروس زیکا به پروتئین سلولی متصل شده است که برای رشد سلول های نورونی حیاتی می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، چندین سال قبل ویروس زیکا در آمریکای جنوبی شیوع پیدا کرد و تبدیل به یک مساله ی بزرگ برای بهداشت جهانی شد. تعداد قابل توجهی از زنان آمریکایی در ابتدای مراحل بارداری در معرض پشه های ناقل قرار گرفتند و کودکانی را متولد نمودند که ناتوانی های شدیدی را داشتند. کودکان متولد شده مبتلا به میکروسفالی بودند در این کودکان مشکلات رشد مغزی شدید بود. این نقص ها باعث بوجود آمدن ناتوانی های شدید عصبی شد. دانشمندان معتقد بودند این ناتوانی عصبی از ویروس زیکا منشا می گیرد اما دلیل آن مشخص نبود. دانشمندان معتقدند ویروس زیکایی که وارد سلول های عصبی می شود بر روی پروتئینی اثر میگذارد که مسئول رشد سلول های مغزی می باشد. ویروس زیکا با بیماری هپاتیت C و بیماری های گرمسیری مانند دنگو و ویروس نیل شرقی در ارتباط است. این ویروس تنها ویروسی است که باعث آسیب مغزی در کودکان تازه متولد می شود. محققان دریافتند ویروس از DNA بیمار استفاده می نماید تا بتواند پروتئین های خود را بوجود آورد. قسمتی از DNA که مورد استفاده قرار می گیرد مربوط به کد نمودن پروتئینی است که مسئول تبدیل سلول های بنیادی عصبی به سلول های عصبی می باشد. تحقیقات نشان داده است وجود ویروس ها باعث می شوند این مواد از دسترس سلول خارج گردند و در نتیجه سلول های بنیادی عصبی نتوانند به سلول های عصبی تمایز یابند. زمانی که تیم تحقیقاتی این عوامل را از سلول حذف نمودند ادامه ی رشد برای ویروس غیر ممکن شد و مشخص گردید کدام پروتئین ویروسی با این فاکتورهای رشد واکنش می دهند و باعث آسیب مغزی می گردند. این پروتئین ها شامل پروتئین هایی می باشند که مسئول بسته بندی ویروس ها می شوند اما چگونگی تاثیر این مواد در رشد سلول های عصبی هنوز نامشخص است. به نظر می رسد این پروتئین ها عامل اصلی آسیب مغزی در کودکان تازه متولد شده است. در یک مطالعه ی پروتئومیکس پروتئین های سلولی که از طریق شیمیایی  با پروتئین های ویروس اتصال می یابند و از آن برای تکثیر خود استفاده می نمایند، نشان داده شد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، تاثیر ویروس زیکا بر روی سلول ها به این دلیل است که 9 درصد از تمام پروتئین های سلولی از طریق شیمیایی سازگار شده اند و پروتئین های ویروسی با بیش از 380 پروتئین سلولی واکنش نشان داده اند. این اطلاعات امیدی برای از بین بردن ویروس زیکا و یا اثرات ناشی از آن  و یا یافتن راهی برای درمان آن خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه