تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 آبان 1397
سلول های تحریک شده منجر به نشت عروق خونی در دیابت و سایر بیماری ها می شوند

  سلول های تحریک شده منجر به نشت عروق خونی در دیابت و سایر بیماری ها می شوند

یک آنزیم که در طی دیابت فعال می شود می تواند جهت گیری سلول های اندوتلیالی مفروش کننده عروق را معکوس کند و موجب می شود که نشت پروتئین های خونی از دیواره سیاهرگ ها و سرخرگ های دیابتی در مقایسه با عروق خونی طبیعی تا سه برابر افزایش یابد. کنترل این آنزیم می تواند علایمی مانند تورم، درد عصبی، فشار خون پایین موضعی و خطر عفونت را در دیابت و سایر بیماری هایی که عروق خونی در آن ها نشت می کنند، کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافته های این مطالعه که به تازگی در مجله Science Advances به چاپ رسیده است از ارزیابی دقیق عدم تقارن سلولی(chirality of cells) منشا می گیرد. کایرالیته را عدم تقارن موجود در همه مقیاس های حیات از سطح یک مولکول تا سطح ارگانیسم تعبیر می کنند. شبیه دست های راست و چپ، سلول هایی که کایرالیته را نشان می دهند، تصاویر آینه ای یکدیگر هستند. این اولین مطالعه ای است که اثرات کایرالیته سلولی را روی تکوین جنینی بررسی می کند و اثرات آن را روی فرایندهای فیزیولوژیک ارزیابی می کند.

در این مطالعه محققین به طور جالبی نشان داده اند که کایرالیته می تواند بعد از تولد تغییر کند. بیماری هایی هستند که می توانند روی این فرایند اثر بگذارند و همین امر موجب شده است که محققین کایرالیته را یک هدف در درمان برخی از بیماری ها بدانند. سلول های اندوتلیالی مفروش کننده سطح داخلی عروق خونی معمولا جهت گیری راستگردی را نشان می دهند و به طور مناسبی در کنار یکدیگر قرار می گیرد تا یک سد نیمه تراوا را شکل دهند که عبور پروتئین ها از جریان خون به بافت های اطراف را به طور دقیق کنترل کند. پژوهشی جدید نشان می دهد که حتی سطوح پایین پروتئین کیناز C یا PKC که در بیماری هایی مانند دیابت در عروق خونی فعال می شود می تواند موجب شود که برخی از سلول ها کایرالیته شان را معکوس کنند و به صورت جهت گیری چپگرد در آیند و فواصلی را بین سلول های راستگرد و چپگرد ایجاد کنند که موجب می شود، نشت پروتئینی تا سه برابر افزایش پیدا کند. درک این فرایند می تواند منجر به ایجاد درمان هایی شود که تغییرات کایرالیته سلولی را در درون عروق خونی بلوک کنند و مانع از بروز بیماری ها شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه