تاریخ انتشار: یکشنبه 20 آبان 1397
استفاده از آزمایش DNA برای پیش بینی احتمال عود لوسمی

  استفاده از آزمایش DNA برای پیش بینی احتمال عود لوسمی

گروهی از دانشمندان کانادایی و کره ای اولین آزمایش مبتنی بر DNA را طراحی نمودند که به آن ها اجازه میداد بدانند بیماری در کدام یک از بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی حاد یا AML پس از دریافت شیمی درمانی و یا پیوند مغز استخوان ممکن است دوباره عود نماید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با انجام این روش که در مطالعه مورد بررسی قرار گرفت می توان به پزشکان برای دریافت پاسخ بهتراز درمان کمک نمود و جهش هایی را که در سلول های مغزاستخوان بیماران وجود دارد که سه هفته پس از پیوند باعث عود مجدد بیماری می شود را یافت. AML رایج ترین سرطان در میان بزرگسالان است. این نوع سرطان مغز استخوان (بافت اسفتجی داخل مغز استخوان که انواع سلول های خونی را می سازد) را درگیر می کند. در این بیماری میزان سلول های بنیادی خونی نابالغ افزایش می یابند. AML نوعی سرطان است که بصورت ناگهانی شروع شده و پیشرفت می نماید و نیاز به درمان فوری دارد. درمان معمول آن شیمی درمانی است که پس از پیوند مغز استخوان صورت می گیرد و  به این وسیله مغز استخوان اهداکننده ی سالم به مرور جایگزین مغز استخوان فرد بیمار می شود. تقریبا بیماری یک سوم بیماران سه تا شش ماه پس از دریافت پیوند مغز استخوان، عود می کند. در AML پیش بینی عود بیماری بسیار اهمیت دارد. اگر بتوان تشخیص داد عود ممکن است در چه فردی اتفاق بیافتد می توان اقدامات درمانی را سریع تر از آن شروع نمود که سرطان به ریه متاستاز ندهد. تا به حال راه مناسبی برای تشخیص سلول هایی که به درمان مقاوم شده اند نبود و مشخص نبود این سلول ها از کجا بوجود می آیند. اما با این روش می توان سلول ها را جدا نمود. تیم تحقیقاتی با استفاده از تکنیک توالی یابی DNA به نام توالی یابی نسل جدید یا NGS توانستند سلول های مقاوم به درمان لوسمی را بیابند. این سلول ها سهم کوچکی از سلول های مغز استخوان را به خود اختصاص می دهند. جهش ها بصورت طبیعی نشان می دهند کدام سلول ها را باید مورد هدف درمانی قرار داد. با استفاده از این روش نه تنها می توان گفت درکدام بیماران امکان عود بیماری وجود دارد بلکه می توان فهمید دقیقا درمان بر روی کدام سلول ها باید انجام شود. پس از جمع آوری نمونه، محققین جهش های DNA را که در هر دوره درمان پس از شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان صورت گرفته بود شناسایی نمودند. آن ها متوجه شدند زمانی که شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان اغلب سلول های لوسمیایی را حذف می کند باعث ایجاد جهش های دیگری می شود. بعضی از این جهش ها در مراحل اولیه، سه هفته پس از پیوند مغز استخوان می توانند شناسایی شوند این سلول ها شامل سلول های سرطانی مغز استخوانی می باشند که به درمان مقاوم می باشند. آن ها دریافتند زمانی که شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان اغلب سلول های لوسمیایی را حذف می کند منجر به کم شدن جهش می شود. بعضی از جهش ها سه هفته پس از پیوند به وقوع می پیوندد و به این ترتیب بعضی از سلول های سرطانی از شیمی درمانی فرار می کنند. اطلاعات نشان می دهد سلول های سرطانی مشابهی که باعث ایجاد لوسمی می شود باعث عود بیماری نیز می شوند. برای تشخیص ژن های جهش یافته در میان سایر ژن ها نیاز به استفاده از کامپیوتر می باشد. پس از آنالیز اطلاعات بدست آمده از ژن ها هر ژنی که بیش از 2/0 درصد احتمال وقوع سرطان در آن وجود داشته باشد شناسایی خواهد شد.

محققان امیدوارند تکنیک وابسته به DNA آن ها برای پیگیری بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد اگرچه به نظر می رسد این کار 5 تا 10 سال به طول بیانجامد. در برخی از بیمارستان ها تست DNA برای تشخیص بعضی از بیماری ها مانند AML مورد استفاده قرار می گیرد اما این کار نه برای پیش بینی احتمال ابتلا و نه برای درمان می باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه