تاریخ انتشار: یکشنبه 20 آبان 1397
یافتن سلول های بنیادی جدید در بزرگسالان که باعث ایجاد رفتارهای تهاجمی بافت های سرطانی مختلف می شوند

  یافتن سلول های بنیادی جدید در بزرگسالان که باعث ایجاد رفتارهای تهاجمی بافت های سرطانی مختلف می شوند

محققان دانشگاه UCLA شباهت های ژنتیکی ای را میان سلول های بنیادی بالغ مسئول ترمیم بافت های اپی تلیال (که تمام ارگان ها و حفرات داخل بدن را می پوشانند) با سلول های بنیادی ای که از سرطان ها مهاجم اپی تلیالی بدست آمده است، یافتند. یافته های بدست آمده باعث درک بهتر چگونگی تهاجم و مقاومت به درمان سلول های سرطانی می شوند. که باعث تشخیص داروهای مفید برای درمان سرطان هایی مانند پروستات، ریه و مثانه کاربرد دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سرطان های مرتبط با بافت اپی تلیالی، 80 تا 90 درصد سرطان های شناخته شده در آمریکا را به خود اختصاص می دهند. تقریبا هر نوعی از سلول های اپی تلیالی می توانند خواص تهاجمی یافته به سرعت در ارگان های مختلف بدن پخش شده و به درمان هایی مانند شیمی درمانی و رادیودرمانی مقاوم شوند. مشخص نمودن خصوصیات مولکولی و ژنتیکی رایج در میان انواع مختلفی از سرطان ها برای یافتن اهداف جدید درمان و دارو درمانی برای درمان سرطان هایی که به روش های رایج درمانی پاسخ نمی دهند مورد نیاز است. این مطالعات جدید خصوصیات جدید ژنتیکی را نه تنها در سلول های اپی تلیال بلکه در سلول های بنیادی بالغ نیز شناسایی می نمایند که سلول های اپی تلیال جدید را بصورت طبیعی می سازند. یافتن خصوصیات مشابه میان سلول های سرطانی مهاجم و سلول های بنیادی بالغ می تواند درک بهتری را به محققان بدهد تا بدانند کدام یک از عوامل ژنتیکی قابلیت تامین سوخت مورد نیاز برای رشد سلول های سرطانی و تقسیم آن ها را داشته و چگونه می توان این روند را متوقف ساخت. مشکل اساسی در مطالعه ی سلول های سرطانی، ناپایداری و بی نظمی در سلول هایی است که سرطانی می شوند. اگر بتوان ویژگی های آن ها را با سلول های سالم مقایسه نمود می توان دلیل بوجود آمدن این بی نظمی ها را در سلول های سرطانی مهاجم یافت. برای انجام این مطالعه به جمع آوری اطلاعات ژنتیکی بدست آمده از بیمارانی که به سرطان های مختلف اپی تلیال مبتلا بوده اند پرداخته شد. این مطالعات بر روی بافت های سالم و بیمار 11000 نفر با 33 نوع سرطان اپی تلیالی مختلف انجام گرفت و اطلاعات بدست آمده از آن ها با استفاده از کامپیوتر آنالیز گردید. تیم تحقیقاتی ردپایی از ویژگی های ژنتیکی را یافت که در سلول های بنیادی بالغ حاصل از بافت اپی تلیال نیز وجود داشتند. بسیاری از سرطان هایی که در این مطالعه بررسی گردید به درمان مقاوم می باشند. در نهایت اشتراکاتی میان سلول های بنیادی بالغ و سلول های سرطانی که دارای خواص تهاجمی بسیار می باشند یافت شد.

محققان امیدوارند کشف آن ها یک روز بتواند در بالین مورد استفاده قرار گیرد و با استفاده از آن، افراد را پیش از ابتلا به سرطان شناسایی و درمان نمایند. با داشتن این اطلاعات می توان به ساختن مدل هایی پرداخت که می توان با استفاده از آن مطالعات مربوط به مقاومت بر روی درمان های لازم را بررسی نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه