تاریخ انتشار: دوشنبه 21 آبان 1397
آیا شرایط عادی قلب می تواند باعث مرگ شود؟

  آیا شرایط عادی قلب می تواند باعث مرگ شود؟

تقریبا یک نفر از هر 500 نفر دارای مشکلات قلبی مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) می باشد. این وضعیت باعث رشد دیواره و ضخیم شدن عضله ی قلب شده و در سیتم الکتریکی قلب اختلال بوجود می آورد. در هنگام ورزش HCM می تواند باعث مرگ ناگهانی بیمار شود و در غیر اینصورت ممکن است تشخیص این بیماری سال ها به طول بیانجامد و به راحتی صورت نگیرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اگرچه اختلالات ژنتیکی ای که باعث بروز HCM می شوند شناخته شده می باشند اما روند بیماری زایی این جهش ها مشخص نیست زیرا سلول هایی که در محیط کشت دوبعدی قرار می گیرند شبیه به سلول هایی که در محیط سه بعدی قرار می گیرند رفتار نمی کنند. در حال حاضر استفاده از تکنیک های پیشرفته ی ویرایش ژنی، تولید سلول های بنیادی و استفاده از محیط کشت سه بعدی به دانشمندان دانشگاه برکلی کمک کرد تا با استفاده از طراحی یک میکروبافت به عنوان مدل قلب بتوانند تاثیرات استرس محیطی را در بافت قلبی نرمال و غیرنرمال بررسی نمایند. با استفاده از این مدل میکرو بافت، محققان توانستند بافت قلبی نرمال و سالم را با بافت قلبی ای که در تمام سلول های آن جهش در ژن MYBPC3 (ژنی که اغلب در بیماران مبتلا به HCM جهش پیدا می کند) رخ داده است را مقایسه نمایند. برای انجام این مطالعه محققان از چاپ لیزری سه بعدی استفاده نمودند که بوسیله ی آن بتوانند داربستی را تهیه نمایند که سلول های عضلانی قلب قابلیت رشد در آن را داشته باشند. سلول های عضله ی قلبی قادر می باشند با انقباض یکباره داربست را حرکت دهند که این فشار همانند فشاری است که بافت طبیعی قلب در هنگام انقباض ایجاد می نماید. علاوه بر این ساختار داربست به نحوی بود که اجازه ی رسیدن اکسیژن را به سلول ها می داد. البته در مدلی که توسط سلول های جهش یافته ساخته شده بود انقباض عضلات بصورت غیر یکسان بوده و این آریتمی باعث ایجاد یک استرس مکانیکی می شود. استرس بوجود آمده در مدل میکروبافت همانند حالتی است که در بیماران مبتلا به HCM در هنگام ورزش سنگین ایجاد می شود. با استفاده از این میکروبافت می توان مشاهده نمود که در سندروم HCM چه اتفاقاتی برای سلول های قلبی رخ می دهد. با اینکه این بافت قطعه ی کوچکی از بافت قلبی است اما می توان نیروی مکانیکی وارد شونده که بوسیله ی سلول های قلبی اعمال می شود را اندازه گیری نموده و جریان کلسیمی که با پیام رسانی الکتریکی و انقباض عضلات قلبی همراه است محاسبه گردند. این دستاوردها به دانشمندان کمک می نماید تا بتوانند مطالعات خود را در زمینه ی بیماری های قلبی افزایش دهند و بوسیله ی آن مسیر جدید و موثرتری را برای درمان بیماری های عضله ی قلبی استفاده نمایند.

بعضی از داروهایی که در حال حاضر برای درمان بیماری های عضله ی قلبی استفاده می گردند مناسب نمی باشند و دارای عوارض بسیاری حتی بر روی عضلات قلبی می باشند بنابر این لازم است داروهای بهتری را برای درمان این بیماری ها در نظر گرفت با استفاده از این مدل های میکروبافتی می توان از داروهایی استفاده نمود که نقش موثرتر و بهتری در زمینه ی درمان بیماری های قلبی داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه