تاریخ انتشار: دوشنبه 21 آبان 1397
تخصص بودجه 3/1 میلیون دلاری برای سلول درمانی نارسایی کبد

  تخصص بودجه 3/1 میلیون دلاری برای سلول درمانی نارسایی کبد

در حال حاضر، تنها درمان برای بیماری های کبدی متابولیک، پیوند کبد است. دکتر تریسی گریک شیت و همکارانش در بیمارستان کودکان لس آنجلس امیدوار هستند که بتوانند این واقعیت را تغییر دهند. آن ها بودجه ای 3/1 میلیون دلاری را از انستیتو طب بازساختی کالیفرنیا(CRIM) دریافت کرده اند تا راهی برای درمان نارسایی کبد با استفاده از سلول های بنیادی بیابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در این مطالعه گریک شیت و همکارانش سعی خواهند داشت که نارسایی کبدی ناشی از بیماری های متابولیک که به طور طبیعی کشنده هستند را بدون استفاده از پیوند کبد درمان کنند. این بیماری ها شامل اختلالات چرخه اوره است که ناشی از یک موتاسیون ژنتیکی است که منجر به اختلال در چرخه برداشت آمنیوم سمی از بدن می شود، بیماری دیگر سندرم کریگلر نجار است که یک مشکل ارثی است که با سطوح بالای بیلی روبین مشخص می شود که یک ماده سمی تولید شده ناشی از تجزیه گلبول های قرمز خون است. هر دو این بیماری می توانند آسیب های شدید مغزی، کما و مرگ را ایجاد کنند. در حال حاضر تنها گزینه درمانی برای این بیماری ها شامل پیوند کبد است که متاسفانه با مشکل کمبود اهدا کننده همراه است و علاوه بر این برای استفاده از آن باید سیستم ایمنی بیمار را سرکوب کرد که در دراز مدت عوارض ناخواسته ای روی بیمار می گذارد.

درمانی که گریک شیت ارائه کرده است از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) استفاده می کند که توانایی تمایز به هر نوع سلول تخصص یافته ای را در بدن دارند و همین امر موجب می شود که آن ها پتانسیل درمانی بالایی داشته باشند. از آن جایی که این سلول ها از خود بیماران گرفته می شوند، نیاز به استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی ندارند و همین امر یک گام رو به جلو در درمان بیماری های متابولیکی کبد محسوب می شود. در این راستا در قالب پروژه ای که بودجه ای معادل 3/1 میلیون دلار به آن تخصیص داده شده است، محققین سعی خواهند کرد که دوز موثر و رژیم موثر برای سلول درمانی و هم چنین بی خطر بودن و سمیت این سلول درمانی را برای نارسایی کبد تست کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه