تاریخ انتشار: دوشنبه 21 آبان 1397
تولید بافت قلبی سه بعدی انسانی دارای ضربان

  تولید بافت قلبی سه بعدی انسانی دارای ضربان

محققین راهی را برای رشد بافت قلب انسانی که بتواند مدلی برای دهلیزهای قلبی باشد، ارائه کرده اند. این بافت قلبی که از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تولید شده است دارای ضربان بوده و ژن های دهلیزی را بیان می کند و به تیمارهای دارویی شبیه با دهلیز واقعی قلب انسان پاسخ می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برعکس کشت های سلولی استاندارد، در این مطالعه کاردیومیوسیت های مشتق از سلول های بنیادی به نحوی کشت داده شدند که بتوانند بافت قلبی سه بعدی ضربان داری را شکل دهند که شبیه عضلات دهلیزهای قلبی است. همان طور که گفته شد این سلول های عضلانی دهلیزی ژن های دهلیز قلب را بیان کردند، دارای نیروی انقباضی بودند، کینتیک انقباض و استراحت صحیحی داشتند، دارای ویژگی های الکتروفیزیولوژیک بودند و پاسخ هایشان به داروها شبیه به داروهای دهلیزی بود. این بافت دهلیزی قلبی می تواند در مطالعات مکانیکی مربوط به فیبریلاسیون دهلیز و هم چنین غربالگری های داروها در مطالعات پیش بالینی مورد استفاده قرار گیرد. این اولین مطالعه ای است که بافت دهلیزی قلب انسان را در شرایط آزمایشگاهی از iPSCهای انسانی تولید کرده است. ماده اصلی تمایز دهنده سلول های iPS به کاردیومیوسیت های دهلیز قلبی در این مطالعه، یکی از متابولیت های ویتامین A موسوم به ال-ترانس اسید رتینوئیک بود.

بیش از 33 میلیون نفر در سراسر دنیا از فیبریلاسیون دهلیزی رنج می برند و شیوع این عارضه روز به روز در حال افزایش است. متاسفانه در حال حاضر داروهای ضد آریتمی دهلیزی کارایی محدودی دارند و استفاده از آن ها نیز با عوارض جانبی همراه است. طراحی و تولید داروهای جدید نیز به دلیل مشکلاتی که در جداسازی و دستکاری کاردیومیوسیت های دهلیزی انسان وجود دارد، با مشکلاتی همراه است. استفاده از مدل های جانوری نیز به دلیل این که فیزیولوژی کاردیومیوسیت های انسانی را به خوبی تداعی نمی کنند، با محدودیت هایی همراه است. به همین دلیل تولید کاردیومیوسیت های دهلیزی انسانی از iPSCها می تواند ابزار مطالعاتی مناسبی در زمینه قلب باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه