تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 آبان 1397
بهبود جراحی های صورت گرفته در تومورهای بدخیم مغزی

  بهبود جراحی های صورت گرفته در تومورهای بدخیم مغزی

در مطالعه ی مهمی که توسط موسسه عصب شناسی Barrow صورت گرفت محققان از یک تکنیک تصویربرداری جدید برای بررسی تومورهای بدخیم مغزی استفاده نمودند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، جراحان مغز و اعصاب و محققان با استفاده از یک تکنولوژی نوری و توسط یک میکروسکوپ جراحی مورد استفاده در جراحی های مغز و اعصاب به بررسی تاثیر داروی 5-ALA بر روی بافت توموری پرداختند. داروی 5-ALA برای درمان بیمارانی استفاده می شود که در اثر تومور گلیوما قدرت تشخیص خود را از دست داده اند تا با استفاده از آن بتوانند توموری را که به عمق مغز نفوذ نموده است از بین ببرند. برای اطمینان از موفقیت در جراحی لازم است جراحان بتوانند از حذف شدن کامل سلول توموری مطمئن شوند. برای این کار از خاصیت فلورسنت استفاده می نمایند و سپس با استفاده از میکروسکوپ مخصوص به بررسی فلورسنت بافت توموری می پردازند. با ایجاد خاصیت فلورسنت در سلول های توموری آن ها را قبل و بعد از درمان بررسی می نمایند. این مواد فلورسنت در داخل و اطراف بافت توموری تجمع می یابند محل ظهور آن ها بستگی به ماده ای دارد که برای ایجاد خاصیت فلورسنت (فلوروفور) انتخاب شده است. نتایج بدست آمده به تفکیک بهتر و تشخیص دقیق تر بافت توموری در هنگام جراحی کمک می کند. زیرا سلول ها توموری برای جراح با استفاده از فلورسنت مشخص شده و برداشته می شود. یکی از این داروهای فلورسنت که برای مشخص نمودن سلول های سرطانی استفاده می شود 5 آمینو لوولونیک اسید (5-ALA) می باشد که در تشخیص سلول های توموری گلیوما استفاده می شود. آگاهی از میزان ماده ی فلورسنت و تاثیری که در اثر تحریک توسط نور می گذارد برای استفاده ی بهتر جراحان از 5-ALA بسیار حیاتی است.  میزان فلورسنتی که از این سلول ها ساتع می شود به نور تابیده شده به آن بستگی دارد محققان برای نخستین بار به بررسی قدرت میکروسکوپ جراحی پس از استفاده از 5-ALA در جراحی های اعصاب پرداختند. آن ها مشاهده نمودند در میکروسکوپ هایی که در جراحی اعصاب استفاده می شوند با سرعت های متفاوتی سلول های فلورسنت شده را شناسایی می نمایند و مدت زمان خاموش شدن آن ها درسلول های مختلف متفاوت است. با بررسی تغییر در طول موج های فلورسنت های ساطع شده می توان سلول های توموری را شناسایی نمود و آن ها را از بافت سالم جدا نمود. تحقیقات انجام شده می تواند در مطالعات کارآزمایی بالینی بررسی شده و بکار گرفته شود.

اگرچه مطالعه ی طراحی شده برای اندازه گیری کمیتی مناسب نمی باشد و بسیاری از عوامل می توانند در تشخیص فلورسنت تداخل نمایند و اما دست آوردهای این مطالعه در زمینه ی تشخیص راحت تر سلول های سرطانی در بافت مغز برای جامعه ی پزشکی بسیار حائز اهمیت می باشد. برای تشخیص بهتر باید از تکنیک های تصویربرداری دقیق و ماده ی مناسب که دارای خاصیت فلورسنت مشخص باشد استفاده کرده تا به درمان این قبیل سرطان های تهاجمی و خطرناک کمک نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه