تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 آبان 1397
پروتئین هایی که در ویروس زیکا قرار دارند بر رشد مغز تاثیر گذارند

  پروتئین هایی که در ویروس زیکا قرار دارند بر رشد مغز تاثیر گذارند

در افراد سالم ویروس زیکا باعث علائمی مانند سرماخوردگی می شود. اگر زنان باردار به این بیماری مبتلا شوند، کودک آن ها به دلایل ناشناخته ای مبتلا به نارسایی های مغزی شدید می شوند. براساس تحقیقات موسسه ی مکس پلانک و دانشگاه مونیخ، پروتئینی در ویروس زیکا به پروتئینی در سلول مغز متصل می شود که برای رشد طبیعی مورد نیاز است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در چند سال گذشته این ویروس در آمریکای شمالی شیوع پیدا نمود و باعث بوجود آمدن مشکلاتی در سطح بهداشت جهانی گردید. زنان بارداری که برای اولین بار در ماه های اولیه ی بارداری شان توسط پشه ی ماده ی ناقل ویروس زیکا گزیده شدند نوزادانی را متولد نمودند که به نوعی نارسایی مبتلا گشتند. این نوزادان از بیماری میکروسفالی رنج می بردند و با مغزی بسیار کوچک متولد می گشتند این حالت باعث مشکلات شدید عصبی و مغزی می شد. دانشمندان توانستند تایید کنند که این مشکلات از ویروس زیکا منشا می گیرد اما دلیل آن برای آن ها مشخص نبود. محققان حاضر در این مطالعه به بررسی سلول های مغزی انسان آلوده با ویروس زیکا پرداختند و مشاهده نمودند پروتئین ویروسی تاثیر بالقوه ای در رشد سلول های عصبی در حال رشد دارد. ویروس زیکا ارتباط نزدیکی با ویروس هپاتیت C و بیماری های آفریقایی مانند دنگو و ویروس نیل غربی دارد. اگرچه این ویروس تنها ویروسی از این نوع است که می تواند در رشد سلول های مغزی نوزادان تاثیر گذار باشد.  محققان دریافتند این ویروس از یک پروتئین سلولی برای استفاده در ژنوم خود استفاده می نمایند. این پروتئین همچنین نقش مهمی در تمایز سلول های بنیادی عصبی به سلول های عصبی دارد. مطالعات حاکی از آن است که این ویروس می تواند از پروتئین برای استفاده ی خود بهره برده و مانع از ایفای نقش اصلی آن در سلول های مغزی شود. زمانی که تیم تحقیقاتی این فاکتور را از سلول ها حذف نمود مشاهده نمود این ویروس به سختی می تواند به رشد خود ادامه دهد. محققان می توانستند دریابند کدام پروتئین در ویروس با پروتئین سلولی مرتبط می شود و باعث ایجاد اختلال در سلول های مغزی می گردد. مطالعات گذشته نشان می دهد این پروتئین ویروسی برای بسته بندی و رونویسی از ژنوم ویروس مورد نیاز است اما هنوز مشخص نبود این پروتئین در ویروس چگونه بر پروتئین های سلولی تاثیرگذار است. آن چه مشخص است این پروتئین تاثیر بسیار مهمی در سلول های مغزی جنین دارد. محققان با بررسی پروتئومیکس سلول های مغزی آلوده دریافتند تاثیر ویروس زیکا بر این سلول ها بسیار شاخص بود. ویروس زیکا با 380 پروتئین سلول  مغزی در ارتباط است .

امید است با استفاده از اطلاعات بدست آمده از این مطالعه به سایر محققان کمک نموده تا بتوانند روش درمانی مناسبی را برای این بیماری در نظر بگیرند و اثرات ناشی از آلودگی با ویروس زیکا را کاهش دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه