تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 آبان 1397
مطالعه روی گورخرماهی راهی برای یافتن درمان سرطان و هدف قرار دادن تعدیل کننده های توموری

آزمایشگاهی در بیمارستان کودکان بوستون سلول های بنیادی خونی را برای مقاصد درمانی استفاده نمود. در مسیر یافتن راهی برای مقاصد خود از گورخر ماهی به عنوان مدل مطالعه استفاده نمودند آن ها ژن MYB که مارکری برای سلول های بنیادی خونی است را تغییر دادند و به آن یک نشانگر فلورسنت که به راحتی در جنین گورخرماهی قابل مشاهده است قرار دادند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تحقیقات در این زمینه کمک به یافتن راهی برای کشف داروهای جدید سرطانی می نماید. علاوه بر این که به یافتن MYB به عنوان مارکری در سلول های بنیادی خونی و یک آنکوژن کمک می نماید. در مطالعاتی که پنج سال اخیر انجام شد مشاهده گردید گورخر ماهی از لحاظ ژنومی بسیار به انسان شبیه می باشد. یکی از محققان حاضر در این مطالعه با بررسی نمونه ی انسانی مبتلا به سرطان آدنوئیک سیستیک کارسینوما (ACC) (سرطانی که در مراحل اولیه غدد بزاقی را درگیر می نماید اما می تواند در ادامه حلق، نای، غدد اشکی، سینه و ندام تناسلی زنانه را درگیر نماید) یافته های جدیدی را درباره ی تغییر بافت های درگیر بدست آورد. یافته های 12 ساله نشان داد MYB عامل اصلی ایجاد کننده ی ACC  می باشد. محققان در این مطالعه ژن MYB را در گورخر ماهی غیرفعال نمودند. در این مطالعات دریافتند گورخرماهی می تواند یک مدل بسیار عالی برای مطالعه بر روی کشف داروهای سرطانی باشد. از نتایج بدست آمده در مطالعات کارآزمایی بالینی استفاده نمودند. در سال 1985 فاز دوم کارآزمایی بالینی صورت گرفت در آن زمان شیمی درمانی و رژیم دارویی استانداردی برای ACC وجود نداشت به همین دلیل بیش از نیمی از بیماران در معرض متاستاز قرار گرفتند و هیچ داروی مناسبی برای درمان کشف نشد. به همین دلیل محققان در مطالعه ی حاضر با استفاده از یک سیستم غربال دارویی جدید به مطالعه در این زمینه پرداختند. آن ها بلاستومرهای گورخرماهی را کشت دادند . بلاستومر شامل جنین اولیه ای می باشد که از سلول های کمی تشکیل شده است. این سلول ها در 384 چاهک قرار گرفتند. هر ژن MYB با ژنی که کد کننده پروتئین فلورسانس سبز رنگ بودند نشانه گذاری شدند. سپس مشاهده شد از میان 3840 مولکولی که از این سلول ها حاصل شده اند کدام یک قادر به خاموش نمودن ماده ی فلورسانس سبز رنگ می شوند. با استفاده از این روش می توان غربال را سریعتر انجام داد. در پایان مشاهده گردید 22 ماده ی شیمیایی می توانند رنگ فلورسانس موجود در ژن MYB را خاموش نمایند یکی از این ها رتینوئیک اسید بوده است. این ماده از سایر مواد قوی تر عمل نموده و یکی از مشتقات ویتامین A می باشد که در درمان آکنه از آن استفاده می گردد. تیم تحقیقاتی به سنجش اعتبار رتینوئیک اسید در سلول های توموری انسانی پرداخت. با استقاده از این ماده سلول های توموری موجود در ACC از بین رفتند و تیم تحقیقاتی از آن در رده ی سلولی سلول های لوسمی میلوئیدی انسان نیز استفاده نمود. در این سرطان نیز MYB بیان بالایی دارد. رتینوئیک اسید توانست فقط در عرض یک ساعت سلول های سرطانی را در لوسمی میلوئیدی مهار نماید. تیم تحقیقاتی تصمیم گرفت این مطالعه را در مدل پریماگرافت (موش زنده ای که سلول های توموری آن از بیماران مبتلا به ACC گرفته شده است) نیز انجام دهد. آن ها مشاهده نمودند اسید رتینوئیک (مخصوصا نوع ATRA ) باعث کاهش رشد سلول های توموری می شود. محققان سعی در یافتن چگونگی کارایی رتینوئیک اسید نمودند. در ACC، ژن NFIB نیز به همراه MYB  فعال می گردد که بعنوان یک فعال کننده MYB عمل می نماید. ژن های بوجود آورنده ی این دو پروتئین به یکدیگر متصل می شوند و NFIB به MYB کمک می کند تا در محل مناسب خود قرار بگیرند. بنابراین آنکوژن های بیشتری در داخل سلول تجمع می یابند. اما زمانی که این سلول ها در معرض رتینوئیک اسید قرار می گیرند، به NFIB متصل می شوند و مانع از فعال شدن MYB می شوند. رتینئیک اسید اولین دارویی می باشد که مستقیما MYB را هدف قرار می دهد و از این جهت می تواند بسیار کاربردی و موثر باشد. این دارو پس از بررسی حدلقل 100 داروی ضدسرطانی در مدل های حیوانی بدست آمده است. در آینده تصمیم بر آن است تا در یک کارآزمایی بالینی از 12 ییمار مبتلا به ACC  استفاده نمایند تا داروی  ATRAرا بر روی آن ها بیازمایند. همچنین از این دارو برای بررسی اثر درمانی بر روی لوسمی پرومیلوسیت نیز استفاده خواهد شد. اگر این دارو موثر باشد می توان هزاران بیمار را با آن نجات داد. تغییر در ژن MYB در بسیاری از سرطان ها دیده می شود. این سرطان ها شامل لوسمی، سرطان سینه، روده ی بزرگ و پروستات می باشد. اما استفاده از گورخرماهی در شناسایی تاثیرگذاری اولیه نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

به طور کلی اگر این سرطان بوسیله ی یک ژن خاص بوجود آید می توان از مدل گورخرماهی برای تولید یک ژن گزارشگر استفاده نموده، تغییرات ژنتیکی آن ها را بررسی نموده و مهارکننده های آن ها را یافت. غربالگری با استفاده از گورخرماهی بسیار سریع و قوی می باشد.