تاریخ انتشار: یکشنبه 27 آبان 1397
ژن درمانی از طریق پوست از موش ها در برابر دوزهای کشنده کوکائین محافظت می کند

  ژن درمانی از طریق پوست از موش ها در برابر دوزهای کشنده کوکائین محافظت می کند

هیچ درمان تایید شده ای برای معتادین به کوکایین یافت نشده است. استفاده ی مداوم از این ماده ی مخدر می تواند حساسیت فرد را به مصرف دارو کاهش داده و سبب افزایش نیاز مصرف کننده به استفاده از دارو شود به این روند اعتیاد گفته می شود. ممکن است اعتیاد فرد معتاد در صورتی که پس از ترک در معرض مواد مخدر قرار بگیرد بازگردد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ی جدیدی که توسط محققان دانشگاه شیکاگو انجام پذیرفته است، رویکرد جدیدی را با استفاده از مدل موش در نظر گرفته اند که بتوان توسط آن میل به مصرف کوکایین را کاهش داد و از عوارض سو مصرف آن کاست. آنزیم موثری یافت شده است که می تواند تاثیرات کوکایین را کاهش دهد. با استفاده از یک ابزار ژنتیکی به نام CRISPR می توان ژنی را به داخل ژنوم بدون تاثیر بر روی سایر ژن ها وارد نمود. با استفاده از این روش می توان سلول های پوست را به سلول های ایمنی تبدیل نمود. آنزیم بوتیریل کولین استراز (BChE) می تواند کوکایین را تخریب نماید اما به دلیل نیمه عمر کوتاه آن تزریق BChE به بافت عضلانی تاثیر کمی خواهد داشت. محققان برای افزایش زمان اثر BChE سلول های بنیادی پیش ساز اپیدرمی بازال را از موش تازه متولد شده جدا ساخته اند.  آن ها با استفاده از تکنیک CRISPR ژن انسانی BChE را به سلول ها رسانده اند. سپس این سلول ها را به میکروارگانوئید پوست تبدیل نموده و آن ها را به موش های اهدا کننده بازگردانده اند و آن ها را به یک منبع قوی برای بیان و ترشح hBChE به گردش خون تبدیل نموده اند. این ماده میل موش ها را به مصرف کوکایین کاهش می دهد. حتی در صورتی که در معرض دوز کشنده ی کوکایین قرار بگیرند برای آن ها مرگبار نخواهد بود. روش مورد استفاده به عنوان یک روش ایمن و موثر برای درمان بیماری های غیرپوستی مانند سومصرف مواد مخدر می باشد که قبل از این به مطالعه ی آن پرداخته نشده بود. محققان در این مطالعه شواهد کلیدی ای یافته اند که حاکی از موثر بودن پیوند سلول های پوست برای تولید hBChE در محیط زنده و جلوگیری از سومصرف کوکائین می باشد. موش هایی که این پیوند پوستی را دریافت نموده اند می توانند کوکائین را سریع تر از موش های عادی از گردش خونشان پاک کنند و به این صورت در مقابل دوز بالای کوکایین مقاومت نمایند. بنابراین می توان از سلول های بنیادی بافت پوست ویرایش یافته برای ژن درمانی استفاده نمود. پیوند پوست مدت هاست که به عنوان درمانی برای سوختگی ها، لک و پیس و بیماری های پوستی ژنتیکی در بالین استفاده می شود. میزان hBChE مشتق از پوست در موش میزبانی که سیستم ایمنی سالمی دارد تا 10هفته ی بعد ثابت است و کاهش نمی یابد.

 درمجموع نتایج نشان می دهند ژن درمانی با استفاده از سلول های پوستی از نظر هزینه و ایمنی برای درمان معتادین به کوکائین مناسب و به صرفه می باشد و می تواند در آینده به عنوان یک رویکرد درمانی در نظر گرفته شود. این رویکرد وابسته به پوست می تواند برای درمان سومصرف الکل، نیکوتین، اپیوئیدها و مواد مخدر مشابه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه