تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 آبان 1397
تولید مری انسانی در آزمایشگاه

  تولید مری انسانی در آزمایشگاه

دانشمندانی که در زمینه ی مهندسی زیستی فعالیت می کنند یک سیستم گوارش کامل انسان را در آزمایشگاه طراحی نمودند که در آن از سلول های پرتوان القایی برای رشد ارگانوئید مری انسان استفاده نمودند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه در مرکز سلول های بنیادی و پزشکی ارگانوئیدی کودکان سین سینتی (CuSTOM) انجام شد. این مرکز راهی جدید برای مطالعه عفونت ها و بیماری های زمان تولد که میلیون ها بیمار دچار اختلالات گوارشی را مبتلا می نمایند، بررسی نمودند. این بیماری ها شامل رفلکس معدی، سرطان و غیره است. مطالعه ی صورت گرفته با استفاده از سلول های پرتوان القایی (PSCs) انجام شد  این سلول ها قابلیت تبدیل به انواع بافت های بدن را دارند، از این سلول ها برای تولید روده، معده، روده ی بزرگ و کبد انسان استفاده شده است. علاوه بر این، مدل های تولید شده می تواند به عنوان مدلی برای بیماری تنگی مری باشد و می توان با استفاده از این میکروارگانوئید ها در بدن بیماران به درمان بیماری آن ها پرداخت. مری یک لوله ی عضلانی می باشد که غذا را از دهان به معده می رساند. این ارگان می تواند بوسیله بسیاری از بیماری های مادرزادی مانند تنگی مری که به دلیل یک جهش ژنتیکی بوجود می آید، آسیب ببیند. علاوه بر این بیماری ها بسیاری از بیماری های دیگر مانند سرطان مری، رفلکس معده (GERD) و آشالازی (بیماری ای که عضلات پایینی مری را درگیر می نماید و مانع از انقباض آن ها و عبور مواد غذایی می شود) در طول مدت زندگی افراد را مبتلا می نمایند. برای درمان تمام این بیماری ها نیاز است روش های بهتری در نظر گرفته شود و برای انجام این کار نیاز به اطلاع از مکانیزم بیوشیمیایی و ژنتیکی ای می باشد که در این بیماری ها تغییر می کنند. برای درمان یکی از راه هایی که می تواند استفاده شود به کارگیری مدل مری می باشد که از سلول های خود بیمار بوجود می آید و کمک به ساختن مری جدید می نماید. محققان برای تولید این بافت در مدت زمانی مشخص از سلول های پرتوان القایی استفاده نمودند. در طی این روند، قدم به قدم تغییرات ژنتیکی و بیوشیمیایی بوجود آمده را بررسی نمودند. آن ها برروی ژن Sox2 و پروتئین آن متمرکز گشتند. اختلال در این ژن اغلب باعث بوجود آمدن بیماری های مربوط به مری می شود. محققان از سلول ها انسان، قورباغه و موش برای بررسی سایر ژن ها و مسیرهای پیام رسانی ای که مرتبط با ژن Sox2 می باشند و در محیط کشت سلولی در شکل گیری مری نقش دارند پرداختند.  محققان دریافتند در یک مرحله ی حساس در دوره ی تکامل جنینی، ژن Sox2 مسیرهای ژنتیکی و نقشه ی ژنی را متوقف می کند تا به جای ساخته شدن مری، بافت تنفسی و نای ساخته شوند. بصورت دقیق تر پروتئین Sox2 مانع از وقوع مسیر پیام رسانی مولکولی با نام Wnt می شود در نتیجه باعث تشکیل بافت مری می گردد. در آزمایش دیگری که طراحی شده بود برای تاکید نقش مهم بیان ژن Sox2 در تشکلیل مری، محققان حالتی را مطالعه نمودند که در آن کلا بیان ژن Sox2 در مدل موش از بین رفته است. عدم وجود Sox2 باعث می شود انتهای مری تشکیل نشود و در نتیجه مری به معده متصل نشود. بعد از تولید موفق ارگانوئید مری انسان ( درمدت 2 ماه تقریبا 80 تا 300 میکرومتر رشد کرده است) بافت مهندسی ژنتیکی شده با نمونه ی بدست آمده از بیماران از لحاظ مسیرها بیوشیمیایی مقایسه شدند. این تست ها نشان داد بافت های مهندسی ژنتیکی شده و بافت بدست آمده از نمونه برداری بیماران ترکیبی کاملا مشابه دارند.

تیم تحقیقاتی مطالعه ی خود را برای دستیابی اطلاعات بیشتر به درمان بیماری های مری ادامه خواهد داد. این فعالیت ها شامل استفاده از ارگانوئیدها می باشد که بتوان تغییراتی که در بیماری های مری ایجاد می شوند را بررسی نمایند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه