تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 آذر 1397
شناسایی یک هدف دارویی برای مقابله با سرطان

  شناسایی یک هدف دارویی برای مقابله با سرطان

سرطان به معنی رشد کنترل نشده سلول هاست و یک مسیر زیستی موسوم به Hippo که در تنظیم اندازه اندام نقش دارد، در سرطان نیز نقش دارد. پیش از این مشخص شده بود که جزئی کلیدی در مسیر Hippo، پروتئین YAP است که دلیل انواع بسیاری از تومورها است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در مطالعه ای جدید محققین بیمارستان کودکان بوستون سعی کرده اند این یافته را به یک هدف دارویی تبدیل کنند. در همین راستا آن ها نشان داده اند که YAP به میزان بسیاری زیادی از طریق یک پروتئین پایین دست به نام NUAK2 عمل می کند که می تواند به آسانی با یک ریز مولکول غیر فعال شود.

مسیر Hippo و به طور ویژه YAP به سختی بوسیله داروها هدف قرار می گیرد و به همین دلیل شناسایی پروتئین NUAK2 به عنوان مولکولی که می تواند هدف داروها واقع شود می تواند در مقابله با سرطان هایی که بوسیله YAP ایجاد می شوند، موثر باشد.

YAP‌ یک فاکتور رونویسی است که آن را هدفی غیر قابل تخریب بوسیله داروها یا اصطلاحا undruggable می نامند، زیرا فاکتورهای رونویسی فاقد ویژگی های ساختاری است که داروها بتوانند به آن متصل شوند. اما از آن جایی که YAP می تواند ژن های دیگری از جمله NUAK2 را در پایین دست فعال کند، می توان با هدف قرار دادن این ژن ها در مقابله با سرطان موفق بود. ریز مولکولی که بتواند NAUK2 را غیر فعال کند می تواند تکثیر و فرا رشد سلول های سرطانی ناشی از YAP را قویا سرکوب کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه