تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 آذر 1397
سلول هایی که برای فرایندهای متابولیک از قند استفاده می کنند ممکن است با التهاب مبارزه کنند

  سلول هایی که برای فرایندهای متابولیک از قند استفاده می کنند ممکن است با التهاب مبارزه کنند

پژوهشی جدید بوسیله تیمی از محققین FAMU-FSU نوعی از سلول های بنیادی بالغ را شناسایی کرده اند که در بافت های مختلف وجود دارند و می توان آن ها را برای تقویت بازسازی بافت و هم چنین درمان بیماری های التهابی دستکاری کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دریافته اند که این سلول های بنیادی که در عضلات، استخوان و بافت چربی یافت می شوند، متحمل فرایند متابولیکی می شوند که در نهایت می تواند هدفی برای استفاده در درمان های پزشکی باشد.

این ایده که سلول ها می توانند دارویی زنده برای درمان بسیاری از بیماری ها باشند قصه ای دراز است و در این میان یکی از بزرگ ترین چالش ها برای استفاده از سلول ها در مقیاس زیاد، کمبود منابع اهدایی و هم چنین تولید این سلول ها در مقیاس وسیع است. در این میان نحوه استفاده سلول ها از انرژی می تواند یک فاکتور کلیدی باشد.

دکتر یوآن و همکارانش این سلول ها را در محیط کشت، در معرض مولکولی قرار دادند که منجر به التهاب می شود و سپس برای این که پروفایل کاملی از فرایندهای متابولیکی و نحوه پاسخ دهی سلول ها بدست آورند آن ها را آنالیز کردند. اغلب سلول ها از اکسیژن برای تولید آدنوزین تری فسفات(انرژی) استفاده می کنند. یک ویژگی منحصربفرد این سلول های بنیادی این است که آن ها ظرفیت سازش پذیری با فرایندهای متابولیک مختلف برای رفع نیازهای انرژی شان را دارند  و گاهی تنها از قند برای تولید انرژی استفاده می کنند. زمانی که سلول های بنیادی از این فرایند استفاده می کنند، آن ها پاسخ شان به محرک التهابی را تقویت می کنند و این بدین معنی است که محققین می توانند به طور بالقوه، درمان هایی را در آینده ایجاد کنند که با مدیریت کردن و هدایت انرژی سلول های بنیادی، اثر آن ها در درمان بیماری های التهابی را به حداکثر برساند. یکی از یافته های جالب این مطالعه، این بود که متابولیسم انرژی در سلول های بنیادی با بسیاری از ویژگی های آن ها مانند سن اهدا کننده و فرایند تولید مرتبط است. پلاستیسیتی متابولیک اغلب در سلول های مشتق از اهدا کننده های پیر یا بعد از تولید انبوه مختل می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه