تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 آذر 1397
جفت های کوچک(mini-placentas) می توانند مدلی برای بارداری اولیه باشند

  جفت های کوچک(mini-placentas) می توانند مدلی برای بارداری اولیه باشند

محققین می گویند که مینی جفت های جدید به عنوان مدلی سلولی برای مراحل اولیه تشکیل جفت می توانند فرصتی را برای مطالعه مراحل اولیه بارداری فراهم آورند و به درک ما در مورد اختلالات تولید مثلی کمک کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بسیاری از بارداری ها به دلیل این که جنین به خوبی در پوشش رحم لانه گزینی نمی کند با شکست مواجه می شوند زیرا ارتباط بین مادر و جنین به خوبی برقرار نمی شود. به دلیل این که مطالعه دوره های اولیه تکوین ما با پیچیدگی هایی همراه است، درک ما در مورد آن چه طی تکوین طبیعی و غیر طبیعی جفت اتفاق می افتد، ناقص است.

جفت برای حمایت جنین طی تکوین و رشد درون رحم مادر حیاتی است و اگر این بخش حیاتی به خوبی عمل نکند نتیجه آن بروز مشکلات خطرناکی از پره آکلامپسی گرفته تا سقط جنین است که می تواند عواقبی را هم برای جنین و هم مادر ایجاد کند. همان طور که گفته شد درک در مورد این اندام حیاتی به دلیل عدم وجود مدل های آزمایشگاهی مناسب محدود است.

بیش از سه دهه است که پروفسور اشلی مافت و همکارانش در دانشگاه کمبریج به دنبال رشد و تولید سلول های جفتی انسان در آزمایشگاه هستند. اخیرا یکی از دانشجویان این محققین به نام لوسی گاردنر موفق شد راهی را برای جداسازی سلول های تروفوبلاستی جفت بیابد. در ادامه وی از این سلول ها در سیستم کشت ارگانوئید استفاده کرد و توانست های مدل های دارای عملکرد کوچکی از جفت اولیه موسوم به مینی جفت('mini-placentas) را تولید کند. این ارگانوئیدهای تروفوبلاستی قادر به زنده ماندن طولانی بودند و از نظر ژنتیکی با ثبات بودند و به صورت ساخته های شبه ویلوسی سازماندهی شدند که قادر بود پروتئین های و هورمون های مورد نیاز برای تاثیر گذاری روی متابولیسم مادر طی بارداری را تولید کنند. آنالیزهای بیشتر نشان داده است که این ارگانوئیدها بسیار شبیه جفت سه ماهه اول بارداری هستند. در حقیقت، ارگانوئیدهای تولید شده، جفت اولیه را به صورت بسیار دقیقی شبیه سازی می کنند. به عقیده اشلی مافت، ارگانوئید جفتی تولید شده می تواند به سوالات پیرامون ارتباطات بین جفت، رحم و جنین پاسخ دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه