تاریخ انتشار: یکشنبه 18 آذر 1397
کارخانه های خون یک گام دیگر نزدیک تر به واقعیت

  کارخانه های خون یک گام دیگر نزدیک تر به واقعیت

سلول های خونی رشد یافته در شرکت های استارت آپی یا کارخانجات تولید کننده محصولات سلولی می توانند در آینده ای نزدیک مکمل ها یا سلول های خونی جایگزین را برای مصرف انسان تولید کنند. با این حال، پروتکل های موجود برای ساخت سلول های قرمز خونی در آزمایشگاه نمی توانند این سلول ها را به آسانی و در مقیاس وسیع تولید کنند تا نیازها را مرتفع سازند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین A*STAR دستورالعمل های مولکولی و  ریز ذرات حمایت کننده رشد که برای آماده سازی و نگهداری میلیاردها سلول قرمز خونی مشتق از سلول های بنیادی در بیورآکتورهای صنعتی لازم هستند را بهینه سازی کرده اند. آن ها نشان داده اند که فعال سازی موقت یک مسیر پیام رسانی کلیدی می تواند کارایی مواد اولیه مورد استفاده برای این سلول ها را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

پیش از این دکتر جیاچاندران و همکارانش در A*STAR سیستمی را برای تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی به پیش سازهای سلول های قرمز خونی ارائه کرده بودند. اما این سیستم و پروتکل تمایزی مورد استفاده در آن زمانی که برای رده های مختلف سلول های بنیادی مورد استفاده قرار گرفت، کارایی های تمایزی مختلفی را در تولید سلول های قرمز خونی ارائه کرد. برای یافتن دلیل این امر، آن ها در ادامه به دنبال فاکتورهایی گشتند که اولین گام از فرایند تمایزی را تقویت می کند. آن ها دریافتند که یک فعال کننده دارویی مسیر پیام رسانی Wnt/β-catenin می تواند در تبدیل سلول های بنیادی پرتوان القایی به پیش سازهای اولیه خونی کمک کند. آن ها این دارو را به پروتکل قبلی مورد استفاده اضافه کردند و توانستند ظرف مدت 50 روز  از هر سلول بنیادی بیش از 60 هزار سلول پیش ساز خونی تولید کنند. این راندمان 40 برابر رویکرد قبلی مورد استفاده بود. با وجود این موفقیت بزرگ، هنوز مشکلات و چالش هایی وجود دارد که باید برطرف گردد، از جمله این که این سیستم از محیط رشد نیمه جامد ژلاتینی استفاده می کند که برای تولید انبوه چالش هایی را ایجاد می کند. با بهبود این سیستم می توان به آینده استفاده از این سلول های خونی تولید شده در آزمایشگاه برای استفاده در بالین امیدوار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه