تاریخ انتشار: دوشنبه 19 آذر 1397
شناسایی ژن های حیاتی ایمنی سرطان با استفاده از تکنولوژی بارکد گذاری ژنتیکی

  شناسایی ژن های حیاتی ایمنی سرطان با استفاده از تکنولوژی بارکد گذاری ژنتیکی

محققان در Mount Sinai تکنولوژی جدیدی را برای افزایش حساسیت در آنالیز عملکرد هزاران ژن بدست آمده از سلول ها یافته اند. این تکنولوژی بر اساس عملکرد پروتئین جدیدی می باشد که در مقاله ی به چاپ رسیده از این مطالعه به آن اشاره گردیده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در طول مدتی که برای اولین بار توالی ژنوم انسان در سال 2000 شناسایی گردید حدود 20000 ژن کد کننده ی پروتئین کشف گردید که دانشمندان نتوانستند عملکرد مشخصی را برای آن ها در نظر بگیرند. با داشتن این اطلاعات درک محققان از چگونگی عملکرد ژنوم انسان و پیش بینی ابتلا و یا درمان این بیماری ها افزایش یافت. محققان در سال های 2012 و 2013 با استفاده از یک رویکرد جدید و قوی برای ویرایش ژن به نام CRISPR توانستند ماهیت بسیاری از این ژن ها را بیابند. تکنولوژی جدیدی که بوسیله ی محققین در این مطالعه استفاده گردید توانست به آنالیز ژنومی دقیق تر کمک نماید. آن ها از ابزارهای جدیدی برای شناسایی هزاران ژن با استفاده از تکنیک CRISPR استفاده نموده اند. برای این کار از پروتئین ساختگی به نام اپی توپ استفاده نموده اند. با استفاده از این روش می توان اطلاعات اولیه و سطحی ای را در اختیار محققان قرار داد اما محققان راهی را یافتند تا بتوانند خصوصیات ژنومی را بهتر بررسی نمایند. در این مطالعه محققان از تکنولوژی بارکدگذاری ژنتیکی برای مطالعه ی ژنوم سیستم ایمنی برای محافظت از ابتلا به سرطان استفاده نموده اند. آن ها از تکنیک CRISPR برای بررسی حذف های صورت گرفته در ژنوم بیماران استفاده نموده و درادامه از همراهی این تکنیک با تکنیک بارکدگذاری استفاده نموده اند. سپس با این روش کتابخانه ی ژنی Pro-Code/CRISPR برای سرطان سینه بدست آمده و سلول های توموری به مبارزه با سلول های T پرداختند. این سلول های T کشنده مهندسی شده بسیاری از سلول های سرطانی را از بین می برند. تکنیک بارکدگذاری ژنتیکی به یافتن مکان های خالی جهت ویرایش و ترمیم می پردازد. علاوه براین مطالعات نشان داده اند تنظیم منفی چک پوینتی به نام PD-L1 هدف اصلی ایمنی درمانی در سرطان ها می باشد.

هنوز راه طولانی ای برای بدست آوردن ژنوم کامل انسان در پیش می باشد. چگونگی ارتباط این ژن ها با یکدیگر نیز هنوز مبهم است. تکنیک بارکدگذاری ژنتیکی می تواند به خوبی به  یکی از اهداف ژن درمانی برسد و داروهای جدیدی را از طریق ژن درمانی در آن ها یافت نماید. علاوه براین دیدگاه مناسبی به مجققان درزمینه ی ژن درمانی خواهد داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه